Oudere diesels mogen in 2020 Amsterdam niet meer in
Nieuwe milieuzone vanaf november 2020 binnen ring A10.
Alle dieselvoertuigen van vóór 2005 mogen vanaf november 2020 Amsterdam niet meer in. Vanaf dat moment is een nieuwe milieuzone van kracht binnen de ring A10. De milieuzone geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens.
Milieuzone Amsterdam
Volgens gemeente Amsterdam is deze maatregel nodig, omdat op verschillen plekken de Europese grenswaarden worden overschreden, zoals bij de Weesperstraat.
Gemeenten in Nederland mogen zelf de keuze maken om een gele milieuzone in te voeren, (alleen emissieklasse 3 en hoger worden toegelaten) of een groene milieuzone (alleen emissieklasse 4 en hoger worden toegelaten). Amsterdam kiest voor de groene zone, wat betekent dat alleen dieselauto’s uit 2005 of later toegelaten worden.
LEES OOK: TNO: “nieuwe diesels zijn zo slecht nog niet”
Alles binnen de ring
De milieuzone beslaat het gebied binnen de ring A10. De ring zelf blijft bereikbaar voor dieselvoertuigen uit 2004 of ouder. De huidige milieuzone voor brom- en snorfietsen verandert niet. Een deel van Amsterdam Noord ligt binnen de ring A10 en valt straks ook binnen de milieuzone.
Dat geldt ook voor zeven (voormalige) industriegebieden, zoals RAI, Schinkel en Houthavens. Die liggen binnen de ring, maar zijn eerder buiten de milieuzone gehouden. Dit gebied geldt vanaf november 2020 ook als grens van de milieuzones voor vrachtwagens, taxi’s, bestelwagens en bussen.
Dieselvoertuigen met een emissieklasse 3 of lager mogen de milieuzone dus niet meer in, maar er zijn uitzonderingen voor aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van veertig jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzone-gebied. Gemeente Amsterdam onderzoekt of in de hoofdstad nog meer ontheffingen moeten komen.
Subsidie
Amsterdammers die in het bezit zijn van een oude dieselauto krijgen subsidie voor de sloop van hun auto. Wie een Stadspas met groene stip heeft, krijgt ook subsidie voor de aanschaf van een schoner vervoermiddel. De subsidies kunnen vanaf januari 2020 worden aangevraagd.
Degenen die uiterlijk 31 maart 2020 beslissen, kunnen rekenen op een extra bedrag. Per aanvraag is er tussen de 500 en 2.000 euro subsidie beschikbaar. In totaal is er 4 miljoen euro aan subsidiegeld beschikbaar.
Naar verluidt zijn er in Amsterdam ongeveer 8.000 auto’s die straks uit de stad worden geweerd. De eigenaren daarvan worden per brief geïnformeerd.