Opnieuw verkooprecord voor Caterham
2016-record verbroken in eerste tien maanden van 2017
De Britse sportautoproducent Caterham Cars noteerde in 2016 een nieuw verkooprecord, maar in de eerste tien maanden van 2017 walst het merk al rustig over dat record heen. Een mooie mijlpaal in een jaar dat de Seven zijn zestigste verjaardag viert.
Enorme mijlpaal
Het jaar 2017 is nog lang niet afgelopen, maar toch heeft Caterham zijn 2016-record van 600 orders al ruimschoots verbeterd. Graham Macdonald, Caterham’s Chief Executive Officer, is trots. “Het is een enorme mijlpaal dat de Caterham zestig jaar wordt en we ons verkooprecord verbreken. We blijven bewijzen dat de Seven een tijdloze klassiekers is en dat Caterham een geliefd Brits automerk is. Dit is echter niet het eindpunt. We gaan door om te verzekeren dat de toekomst van de Seven er goed uit ziet.”
1957
De Seven verscheen zestig jaar geleden – in 1957 – als Lotus 7. Oprichter Colin Chapman had de sportauto geheel volgens zijn vrij extreme denkbeelden ontwikkeld: zo licht en zo eenvoudig mogelijk, met een buizenframe, een simpele aluminium carrosserie en achterwielaandrijving. De motoren kwamen van Ford, BMC en Coventry Climax.
Kant-en-klaar of als bouwpakket
De Lotus 7 was bedoeld voor het circuit, maar hij was ook op de openbare weg te gebruiken. Je kon hem kant-en-klaar én als bouwpakket kopen. Dat laatste scheelde in Engeland bij de aanschaf heel veel belasting. Lotus verkocht tussen 1957 en 1972 zo’n tweeënhalfduizend 7’s – in drie versies, de 7, de Series 2 en de Series 3.
Caterham neemt over
In 1973 – met de toetreding van Groot-Brittannië tot de Europese Economische Gemeenschap – veranderde de belastingwetgeving en was de 7 voor Lotus niet meer interessant. Caterham, de Lotus-vertegenwoordiger in de gelijknamige plaats in Zuid-Engeland, nam de productierechten voor de 7 over en doopte hem om in Seven.
Het succes van Caterham
Caterham heeft de Seven altijd doorontwikkeld en zegt dat ook in de toekomst te blijven doen. Zo is de Seven ontwikkeld van een sportautootje met een Ford 1.172 cc zijklepper met 29 kW (40 pk) tot een supersportauto met Ford Sigma- en Duratec-motoren en vermogens tot 228 kW (310 pk). De huidige instapper is overigens een versie met een driecilinder Suzuki-turbomotor van 660 cc en 59 kW (80 pk): de Seven 165, waarbij de ‘5’ staat voor Euro 5.
Huidige modellengamma
- Seven 160 (EU: Seven 165)
- Seven 270 (EU: Seven 275)
- Seven 310
- Seven 360 (EU: Seven 355)
- Seven 420
- Seven 485R (alleen voor EU)
- Seven 620R
- Seven 620S