Opel Mokka X 1.4 Turbo – Autotest
Onderscheidende ingrediënten voor B-segment SUV
In het B-segment een SUV uitbrengen is door de grote vraag een noodzaak voor autofabrikanten, maar ook een grote uitdaging. De concurrentie is namelijk moordend. Opel houdt zich al jaren staande in dit segment met de Mokka: een compacte SUV. De vernieuwde versie daarvan, de Mokka X, heeft alles in huis om kopers naar de showroom te (blijven) lokken.
Die X: waarom eigenlijk?
Eerst even opheldering over die X, want waarom nu een toevoeging achter de naam? De ‘X’ is een nieuwe strategie van Opel. SUV’s van Opel krijgen in de toekomst allemaal een X achter de naam. De Mokka X trapt af, maar in de toekomst volgen de Crossland X en Grandland X. De X staat voor crossover.
LEES OOK: Zeven nieuwe modellen van Opel in 2017, dit zijn ze!
Value for money
Ook na de facelift is de Mokka X nog altijd op-en-top crossover. Of de facelift van de Mokka X nu wel of niet geslaagd is, laten we in het midden. Feit is wel dat de Mokka X nog altijd jeugdig oogt. Waar hij echt in uitblinkt, is vooral value for money. Je krijgt veel auto voor je geld.
Sla de Selection over
We zijn onderweg in de Mokka X 1.4 Turbo Innovation: na de Selection en Edition het derde uitrustingsniveau in de line-up. Tip: sla de Selection over, want deze uitvoering heeft nog geen airco. Ga dus minimaal voor een Edition. Een geluk: de 1.4 Turbo is er standaard als Edition, vanaf 24.745 euro. Doe jezelf echter één plezier en betaal 1.800 euro meer.
[parallex id=”1″]
Wifi-hotspot
Opel bouwt voor 26.545 euro de Innovation met leuke extra’s, waaronder Opel OnStar (mobiliteitsassistent), een wifi-hotspot en het infotainmentsysteem Radio 4.0 IntelliLink met een 7-inch touchscreen, Bluetooth-connectiviteit, een USB-aansluiting en Apple CarPlay-ondersteuning. Systemen waar je nu en in de toekomst veel aan hebt. En ze werken allemaal fantastisch. Vooral de wifi-verbinding en het IntelliLink-systeem. Het verbinden van een smartphone is super eenvoudig.
“Winkelen in het B-segment is als lopen over de kaasmarkt. Alle marktkoopmannen roepen dat zij het beste product aanbieden.”
Een draaiknop werkt natuurlijker
Een nadeel van de touchscreen van Opel is dat je het alleen met je vinger of met spraak kunt bedienen. De spraakfunctie werkt niet altijd naar behoren. Het aansturen van het scherm met de vinger vergt onderweg veel concentratie. Opel zou er beter aan doen om een draai-/selectieknop onder handbereik te plaatsen, zodat je de aandacht op de weg kunt houden. Een draaiknop werkt nu eenmaal natuurlijker.
Doen: AGR-comfortstoelen
Koop je een Mokka X, neem dan als het even kan de AGR-comfortstoelen. Voor de langere afstanden bieden die volop steun, zowel voor de onder- als de bovenrug. Het vernieuwde dashboard van de Mokka X oogt opgeruimd. De overvloed aan knoppen van de eerste Mokka is niet meer. Top! De afwerking van het interieur is bovengemiddeld goed. Mooie, vaak zachte materialen zijn gebruikt, ook voor de portieren.
[parallex id=”2″]
1.4 Turbo: plezierig en soepel karakter
In de testauto huist een 1.4 Turbo. De krachtbron produceert 103 kW (140 pk) en heeft een plezierig en soepel karakter. Niet te luidruchtig en koppelrijk. Al vanaf 1.850 toeren per minuut is de volledige trekkracht van 200 Nm beschikbaar en dat is vooral op de snelweg heel prettig. Terugschakelen is zelden nodig. Het gemiddelde verbruik is acceptabel voor een auto van dit formaat. Langdurig rijden op de snelweg met een snelheid van 115 km/u levert een gemiddeld verbruik van 1 op 13,7 op. Bij hogere snelheden begint de motor wel dorstig te worden. Bij 80 km/u haal je eenvoudig 1 op 19. Op een volle brandstoftank (53 liter) kun je ongeveer 725 kilometer rijden, mits je rustig rijdt.
“De 1.4 Turbo met 103 kW (140 pk) heeft een plezierig en soepel karakter”
Vanzelfsprekendheid
Het weggedrag van de Mokka X is heel volwassen en comfortabel. De vering is niet te hard maar ook niet te soft. De stuurinrichting biedt bovengemiddeld veel stuurgevoel. Voor een SUV best bijzonder. Natuurlijk merk je dat de Mokka X een vrij hoge auto is. Overhellen in bochten is bij dit soort auto’s een vanzelfsprekendheid, al heeft Opel dit goed beperkt. De Mokka X geeft je veel vertrouwen. De grip is erg goed. Alleen als je het echt bont maakt, treedt er onderstuur op. Ook met vijf personen aan boord geeft de Mokka X geen krimp.
[parallex id=”3″]
Marktkoopmannen
Winkelen in het B-segment is als lopen over de kaasmarkt. Alle marktkoopmannen roepen dat zij het beste product aanbieden. Maar welke moet je nu kiezen? Zie het B-segment van compacte SUV’s als een heel grote taart, waarbij elk automerk een taartpunt heeft met ingrediënten.
Extra ingrediënten
De Mokka-taartpunt van Opel is na de facelift rijkelijker gevuld dan ooit, met extra ingrediënten die andere merken nog moeten ontdekken. We doelen op de geïntegreerde wifi-verbinding aan boord en Opel OnStar: de persoonlijke mobiliteitsassistent die je 24/7 kunt bereiken. Het zijn stuk voor stuk USP’s van Opel die de Mokka X onderscheiden van andere B-SUV’s.
Extra slagroom
Toegegeven, modellen van onder meer Citroën (C4 Cactus), Dacia (Duster), Fiat (500X), Honda (HR-V), Nissan (Juke), Peugeot (2008), Renault (Captur) en Suzuki (Vitara) zijn ook allemaal prima. Maar bij Opel zit er op dit moment net wat extra slagroom op de taart.
Vanafprijzen Opel Mokka X
De Opel Mokka X is leverbaar voor prijzen vanaf 22.995 euro voor de 1.6 viercilinder benzinemotor met 85 kW (115 pk). De 1.4 Turbo met 103 kW (140 pk) is er vanaf 24.745 euro. Dieselen kan overigens vanaf 30.045 euro met de 1.6 CDTI met 81 kW (110 pk). De krachtigste 1.6 CDTI-diesel met 100 kW (136 pk) kost minimaal 30.545 euro.
LEES OOK: Overzicht alle rijtesten
[parallex id=”4″]