Nieuwe Opel Insignia Grand Sport in 6 feiten
Verschijnt in tweede kwartaal 2017 op de markt
Dit is Opels nieuwe vlaggenschip: de nieuwe Insignia. De eerste van de nieuwe Insignia-familie die in de loop van 2017 verder wordt uitgebreid. Dit zijn de allereerste foto’s van de vijfdeurs Insignia, de Insignia Grand Sport.
FEIT 1: Veel lichter dan huidige Insignia
Groter, lichter en vol met nieuwe technologie. Dat is in een notendop de nieuwe Opel Insignia Grand Sport. De auto heeft een compleet nieuwe architectuur en is tot 175 kilogram lichter dan zijn voorganger. Op het kale onderstel heeft Opel zestig kilogram bespaard door lichtere materialen te gebruiken. De Insignia is tevens de eerste Opel met een actieve aluminium motorkap, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in het geval van een aanrijding.
LEES OOK: Vier logo’s voor nieuwe Opel Insignia
FEIT 2: Groter en ruimer
De lengte van het nieuwe model is nagenoeg identiek aan die van de huidige Insignia, maar dankzij kortere overhangen vóór en achter heeft de Insignia Grand Sport een langere wielbasis dan de huidige Insignia (+92 millimeter, nu: 2.829 millimeter). Verder heeft de nieuwe Insignia een 11 millimeter grotere spoorbreedte en een 29 millimeter lagere daklijn. Extra binnenruimte vertaalt zich naar meer ruimte voor de bestuurder en de passagiers en in een grotere bagageruimte. Die bedraagt nu 490 tot 1.450 liter.
FEIT 3: Opgeruimd interieur
Knoppen, knoppen en nog eens knoppen – het interieur van de huidige Insignia heeft er veel. In de nieuwe Insignia Grand Sport is het aantal toetsen flink gereduceerd, zoals ook is gebeurd bij de Astra. De middenconsole is op de bestuurder gericht. Die kijkt uit op de frameloze touchscreen van het nieuwe IntelliLink-infotainmentsysteem met Apple CarPlay-ondersteuning. Het opladen van de smartphone kan voortaan draadloos, dankzij een ingebouwde inductielader. Uiteraard zijn een wifi-hotspot (zeven apparaten kunnen tegelijk online) en Opel OnStar (persoonlijke mobiliteitsassistent van Opel) ook van de partij. Keyless ‘Open & Start’ is overigens standaard op alle Insignia-uitvoeringen. Ook in de nieuwe Insignia zijn AGR-comfortstoelen leverbaar.
FEIT 4: Turbomotoren, vierwielaandrijving en Torque Vectoring
Opel levert de nieuwe Insignia Grand Sport met keus uit diverse turbomotoren en transmissies. Helemaal nieuw is een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving met Torque Vectoring. Dit systeem stuurt in een bocht extra koppel naar het buitenste wiel, zodat de bestuurder meer controle heeft over de auto. Het FlexRide-onderstel is vernieuwd en past onafhankelijk of gebaseerd op de ingeschakelde rijmodi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ de dempers, besturing, gasrespons, ESP en schakelmomenten (bij automatische transmissie) aan.
FEIT 5: Lichtpuntje dankzij IntelliLux LED-matrixverlichting
Opel heeft tevens de IntelliLux LED-matrixverlichting verbeterd. Het lichtsysteem heeft nu een betere lichtintensiteit en -verdeling. Een lichtunit bestaat nu uit 32 led-elementen – dat is twee keer zoveel als in de Astra. De lichtunit kan diverse lichtpatronen aannemen, zodat er onder alle omstandigheden maximaal zicht is, ook in bochten. Er is tevens een ‘high beam spotlight’ toegevoegd, waardoor het lichtbereik toeneemt tot 400 meter.
FEIT 6: Nieuwe veiligheidssystemen
Opel installeert diverse nieuwe veiligheidssystemen in de Insignia Grand Sport. Denk aan Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist met Lane Departure Warning. Dat laatste waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen wanneer onbedoeld de rijstrook wordt verlaten. Ook Rear Cross Traffic Alert is present en detecteert objecten links en rechts naast het voertuig. Ook nieuw is een head-updisplay die informatie weergeeft over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid.
Tweede kwartaal
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève in maart 2017. De auto komt vervolgens in het tweede kwartaal op de markt. Opel breidt het leveringsprogramma later uit met een nieuwe Insignia Sports Tourer en de nieuwe Insignia Country Tourer (avontuurlijke Sports Tourer met ruiger uiterlijk en verhoogde wielophanging). Er komt nog een vierde variant, maar dat wordt geen vierdeurs sedan. Opel plant een crossover op basis van de Insignia, vermoedelijk met zeven zitplaatsen. Opel positioneert de Insignia iets hoger in de markt. De auto valt nog altijd in het D-segment, maar neemt het nu ook op tegen instapmodellen uit het E-segment, zoals de BMW 5-Serie en de Volvo S90.
LEES OOK: Vier logo’s voor nieuwe Opel Insignia