“Onthulling nieuwe Wiesmann nabij”
Het is lang stil geweest, maar daar komt verandering in
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is al maanden akelig stil bij Wiemann Sports Cars GmbH. Het bedrijf is sinds maart 2016 officieel in handen van Roheen Berry, Managing Director van Contec Global. AutoRAI.nl nam contact op met Wiesmann en wat blijkt? De onthulling van de nieuwe Wiesmann is nabij! Althans, er worden binnenkort foto’s vrijgegeven.
Foto’s en video in aantocht
“We zitten midden in het proces om een nieuw bericht samen met enkele belangrijke foto’s en videocontent openbaar te maken”, zegt Jessica Binns, head of Branding & Marketing bij Wiesmann Sports Cars GmbH, in gesprek met AutoRAI.nl.
BMW M5-krachtbron
Veel details over de nieuwe Wiesmann zijn nog niet bekend. Wel weten we welke krachtbron de nieuwe Wiesmann krijgt: een derivaat van de S63-krachtbron afkomstig uit de huidige BMW M5. Deze 4.395 cc grote Twin Turbo V8 levert in de BMW M5 een vermogen van 600 pk (441 kW) en 750 Nm. In Competition-spec schopt deze achtpitter het zelfs tot 625 pk. Het is nog niet bekend hoeveel vermogen van de nieuwe Wiesmann krijgt.
Website
De website van Wiesmann geeft weinig teken van leven. Al meer dan een jaar toont de website alleen een foto van de gecko-fabriek in Dülmen met de tekst ‘This site is under construction’. Op de officiële Facebook-pagina is het al sinds 7 december 2016 stil. Mogelijk komt daar binnenkort verandering in.
Wiesmann opnieuw lanceren
Wiesmann is sinds 2016 officieel in handen van Roheen Berry: “Ik ben sinds 2013 betrokken bij Wiesmann Sports Cars vanuit de wens om dit laatste grote erfgoedmerk weer internationaal op de kaart te zetten. Ik heb altijd het Wiesmann-merk met zijn Duitse betrouwbaarheid, Italiaanse handling en Britse design bewonderd en gerespecteerd. Sindsdien heb ik onvermoeibaar gewerkt om investeerders te ontmoeten, het merk opnieuw te lanceren, een team te vormen en een visie te ontwikkelen voor deze volbloed sportwagen. In 2016, onder mijn leiding, heeft Contec Global Wiesmann officieel overgenomen en werd ik genoemd als eigenaar en voorzitter.”
Wie werken er nog meer voor Wiesmann?
Wie werken er nog meer voor Wiesmann? Allereerst komen we Martin Steinbach tegen. Hij is Head of Homologation bij Wiesmann Sports Cars GmbH en richt zich op zaken als Preparation of Quality Management Certification (ISO 9001), Preparation of Initial Assessment by Type Approval Authority (KBA) en Homologation of Small Volume Sportscar (Category M1). Dan hebben we nog Gaurav Gandhi, hij is Head Of Finance bij Wiesmann Sports Cars GmbH.
1988
Wiesmann werd oorspronkelijk opgericht in 1988 door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. In de beginjaren produceerde Wiesmann alleen hardtops, maar de Wiesmann-broers droomden ook van een eigen auto. Die droom ging met de Wiesmann Roadster MF30 in vervulling.
Problemen
In 2009 kwam het merk in de problemen doordat de fabriek in Dülmen voor enkele miljoenen euro’s werd uitgebreid. In datzelfde jaar begon tevens de wereldwijde economische crisis met als gevolg een flinke daling van de inkomsten. Daarnaast waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Wiesmann weigerde vervolgens verschillende openstaande rekeningen te betalen aan leveranciers. Toen was het afgelopen. Nu waagt Wiesmann een nieuwe poging.
Manufaktur der individualisten
Wiesmann noemde zichzelf altijd de manufaktur der individualisten en heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het produceren van één sportwagen. Goedkoop waren de auto’s niet, want het goedkoopste model – de MF3 Roadster – ging voor minder dan 160.000 euro niet de deur uit. De vanafprijs van de nieuwe Wiesmann is nog niet bekend.