Nieuwe Audi A6 komt naar je toe deze zomer
Broertje van de Audi A8 met uitzonderlijk veel technologie
Alsof de Audi A8 in photoshop een paar maatjes kleiner gemaakt is – dat is de eerste gedachte bij het zien van de geheel nieuwe Audi A6 die vandaag gepresenteerd is. Niet alleen buiten, ook binnen zien we veel overeenkomsten. En dat is goed nieuws voor toekomstige A6-kopers.
Audi MMI-systeem
In het interieur van de Audi A6 zien we het volledig digitale MMI-besturingssysteem met twee grote touchscreens. Hiermee zijn bijna alle functies van de auto te bedienen. Zoals we zelf hebben kunnen testen, werkt dit systeem prettig en intuïtief. Mooi binnen handbereik, met een overzichtelijk menu waardoor je bijna blindelings de weg weet. Tevens voel je een subtiele trilling in het beeldscherm op de plek waar je de knop aanraakt. Heel fijn. Dit MMI-systeem biedt te veel functies om op te noemen. Daarom is het prettig dat je de indeling en de weergave, net als bij je smartphone, naar persoonlijke smaak kunt aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld je eigen startscherm configureren met de functies die jij het meeste gebruikt. Deel je de auto met anderen bestuurders? Geen probleem, want je kunt maximaal zeven individuele gebruikersprofielen aanmaken, elk met maximaal 400 verschillende parameters. Moet voldoende zijn toch?
>> LEES OOK: Reportage – Audi haalt Virtual Reality naar de showroom
Parking Pilot en Garage Pilot
De nieuwe Audi A6 wordt ook leverbaar met Parking Pilot en Garage Pilot. Hiermee kan de auto automatisch in en uit een parkeerplaats of garage rijden, zónder bestuurder. Die hoeft alleen de parkeerfunctie via de myAudi-app op zijn smartphone te activeren. De Parking Pilot en de Garage Pilot behoren tot het Park Assist Package, een van de drie assistentiepakketten die voor de Audi A6 worden aangeboden. Audi introduceert op de nieuwe A6 ook het City Assist Package en het Tour Assist Package dat een meer economische rijstijl ondersteunt.
Vierwielbesturing
Over rijstijl gesproken. De nieuwe Audi A6 voelt wat sportiever dan zijn voorganger dankzij vierwielbesturing. Hiermee reageert de auto directer op stuurbewegingen, hij is wendbaarder em makkelijker te manoeuvreren, maar biedt hiermee ook meer grip op hoge bochtsnelheden. Naar eigen zeggen is de Audi A6 ook comfortabeler dankzij de aangenamere demping. Alle motoren in de nieuwe Audi A6 zijn voorzien van zogenoemde mild hybrid-technologie (MHEV). Een slimme startgenerator (BAS) werkt daarbij samen met een lithium-ion batterij, waarmee een brandstofbesparing van ongeveer 0,7 l/100 km wordt gerealiseerd.
>> LEES OOK: Dit is de nieuwe Audi A6 Avant van de snelwegpolitie
Benzine en diesel
Het aanbod omvat in eerste instantie twee motorvarianten. De 3.0 TFSI V6 benzinemotor levert 250 kW (340 pk) vermogen en 500 Nm koppel. De 3.0 TDI V6 dieselmotor stuurt 210 kW (286 pk) en 620 Nm naar de wielen. Later wordt het motorengamma uitgebreid met een reeks viercilindermotoren en naar verwachting ook een plug-in hybride. De nieuwe Audi A6 staat als wereldprimeur op de autoshow in Genève en arriveert komende zomer al in de Nederlandse showrooms. Meer informatie over de verschillende uitvoeringen en de prijzen volgen binnenkort.
>> Bekijk hier alle primeurs op de Autosalon van Genève (8-18 maart)