Oldtimer en youngtimer: alles over regels en belastingen
Nederland heeft talloze regelingen voor belastingen en milieu
Oldtimers en youngtimers zijn populair. Maar wanneer is een auto een oldtimer of youngtimer? En wat zijn de wettelijke regels en beperkingen voor het gebruik van zulke auto’s. Zijn er belastingvoordelen, andere regels voor verzekeringen of beperkingen in het belang van het milieu? In dit artikel leggen we de regels voor oldtimers en youngtimers uit: definities, belasting, APK, milieu en praktische overwegingen.
Wat is een oldtimer?
Een auto wordt in Nederland officieel als oldtimer beschouwd als die minimaal 40 jaar oud is. De leeftijd wordt gerekend vanaf de datum van eerste toelating (‘DET’ in het jargon van rdw), die te vinden is op je kentekenbewijs. Het maakt niet uit als hij eventueel vorig jaar pas ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet is.
Belastingvoordeel
Natuurlijk koop je een oldtimer of youngtimer vooral voor je plezier. Nog leuker: in sommige gevallen gelden voor oldtimers belastingvoordelen, zoals vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Die krijg je meestal automatisch, behalve als het gaat om een vrachtauto of autobus. Dan kun je wel alsnog vrijstelling aanvragen, maar als je die krijgt, mag je je truck of bus niet bedrijfsmatig gebruiken. Het voertuig moet op naam staan van een persoon en mag alleen privé gebruikt worden. Zodra je jouw oldtimer zakelijk gaat rijden, ben je wél verplicht motorrijtuigenbelasting te betalen.
De termen oldtimer en klassieker worden vaak door elkaar gebruikt, maar die laatste komt niet voor op de website van de Rijksoverheid.
Overgangsregeling
De regelgeving is in 2013 aangepast. Tot 31 december 2013 was de ‘leeftijdsgrens’ voor oldtimers 25 jaar, maar die is dus op 1 januari 2014 ineens met 15 jaar verhoogd naar 40 jaar. Daardoor kwamen auto’s die toen 26 tot 40 jaar oud waren niet meer voor het belastingvoordeel voor oldtimers in aanmerking. Daarvoor bestaat sindsdien een overgangsregeling. De Belastingdienst heeft een rekenhulp ontwikkeld, waarmee je kunt checken of jouw auto onder die overgangsregeling valt.
Als jouw oldtimer in deze categorie valt, betaal je 25 procent van het belastingtarief, op voorwaarde dat je in december, januari en februari niet in je oldtimer op de openbare weg komt. Als je een bus of vrachtauto bezit, kun je ook in aanmerking komen voor deze regeling. Ook dan geldt dat je niet zakelijk mag rijden met die voertuigen.
Oldtimerverzekering
Voor oldtimers worden speciale verzekeringen aangeboden. Het verschil met gewone autoverzekeringen is dat een oldtimerverzekering vaak is gebaseerd op de taxatiewaarde van de auto in plaats van de dagwaarde. Mede daarom gelden andere verzekeringsvoorwaarden. Zo kan de verzekeraar bepalen dat je niet het hele jaar met de oldtimer mag rijden, dat je je oldtimer alleen recreatief mag gebruiken en dat je maar een bepaald aantal kilometers per jaar mag rijden. Dan kan het nodig zijn om er een ‘dagelijkse’ auto naast te hebben.
Wat is dan een youngtimer?
Youngtimer is geen officiële term, maar met ‘youngtimer’ worden auto’s bedoeld die tussen de 15 en 40 jaar oud zijn – de term komt voort uit de historische autosport. Het zijn in de praktijk auto’s die te oud zijn voor de reguliere occasionhandel, maar wel interessant genoeg om ‘te bewaren’ en te jong om zich als oldtimer te kwalificeren. Ook op sommige youngtimers kan de term ‘klassieker’ al van toepassing zijn. Youngtimers zijn eigenlijk auto’s met een klassiek tintje, maar zonder de beperkingen van een oldtimer.
Youngtimer en zakelijk gebruik
Youngtimers kunnen aantrekkelijk zijn voor zakelijk rijders vanwege de lagere bijtelling. De fiscale bijtelling voor zakelijk gebruikte youngtimers wordt namelijk berekend over de dagwaarde in plaats van de meestal veel hogere cataloguswaarde van de auto. Andere belastingtechnische voordelen voor ondernemers die een youngtimer rijden, is het kunnen opvoeren van de onderhouds- en brandstofkosten als aftrekpost voor de belasting. Zo combineren youngtimers een gunstiger financieel plaatje met karakter en uitstraling. Kijk voor uitgebreidere informatie op onze youngtimer-pagina en op de ANWB-website.
Youngtimer verzekering
Verzekeraars bieden voor youngtimers speciale pakketten aan. Als je daarvan gebruikmaakt, zorg dan dat je de taxatiewaarde laat vastleggen om problemen bij onverhoopte schade te voorkomen. Zo’n youngtimerverzekering is doorgaans voordeliger dan een verzekering voor een nieuwe auto, omdat de waarde van de auto veel lager is. Dergelijke verzekeringen bieden dekking op maat, afhankelijk van de waarde, het gebruik én de verzekeringsvoorwaarden.
Youngtimer en wegenbelasting
Oldtimers zijn vrijgesteld van wegenbelasting (mrb). Voor youngtimers geldt die vrijstelling niet, maar misschien kun je gebruikmaken van de overgangsregeling die we bij de oldtimers hebben besproken. Normaliter betaalt de eigenaar van een youngtimer afhankelijk van het gewicht, de brandstof en de provincie waarin hij woont, het normale tarief motorrijtuigenbelasting.
APK
Op de website van de RDW de voormalige Rijksdienst Wegverkeer – lees je wanneer en hoe vaak je je auto moet laten keuren. Auto’s van acht jaar en ouder moeten jaarlijks gekeurd worden, diesels elk jaar. Als je youngtimer derig jaar oud is, moet hij om het jaar op voor de APK en als hij ouders is dan vijftig jaar, is hij vrijgesteld van de APK-keuringsplicht.
Toegang tot milieuzones
Er komen steeds meer milieuzones. Daarmee hoef je als oldtimerrijder – ook met een diesel – geen rekening te houden. Maar berijders van een nog geen 40-jarige auto met dieselmotor wél. Veel steden hanteren in die zones strengere regels voor oude dieselauto’s, maar sommige steden bieden ook een ontheffing voor oldtimers met een historisch kenteken. Dit verschilt per gemeente, dus controleer de regels op de website van de Rijksoverheid.
Kan een klassieker een nieuwe auto vervangen?
Hoewel een oldtimer of youngtimer veel charme heeft, is het belangrijk om je af te vragen of het een praktische vervanging kan zijn voor een nieuwe of jonge auto. Oldtimers zijn minder berekend op gebruik in het hedendaagse verkeer en kunnen hogere onderhoudskosten met zich meebrengen. Verder ontbreken moderne veiligheidsvoorzieningen als airbags en ABS. Ze zijn daarom geschikter als hobbyauto dan als dagelijks vervoermiddel.
Een youngtimer is een stuk jonger dan een oldtimer en dus meer geschikt om voor veelvuldig gebruik, mits die goed is onderhouden. Veel modellen bieden comfort, prestaties en zelfs moderne voorzieningen als airconditioning. Voor zakelijk rijders kunnen de fiscale voordelen een youngtimer aantrekkelijk maken.
Overwegingen bij aanschaf
Bij het kopen van een oldtimer of youngtimer is een goede voorbereiding essentieel. Controleer grondig de technische staat van de auto en laat een aankoopkeuring uitvoeren. Kijk ook naar de beschikbaarheid van onderdelen en kies een model waarvan de onderhoudskosten binnen je budget blijven.
Sommige oldtimers en youngtimers stijgen in waarde. Als je dat belangrijk vindt, moet je inschatten of die waardestijging opweegt tegen de ongemakken en de extra (onderhouds- en reparatie)kosten die je aan je auto hebt als je er uiteindelijk aan wilt verdienen. Bedenk: oude auto’s zijn vooral leuk om te bezitten, te berijden en je te onderscheiden van de grijze leasebakken.