Officieel: Porsche stapt uit LMP1-klasse, Toyota blijft als enige over
Porsche stapt vanaf 2019 in Formule E
Het is officieel: Porsche stopt eind dit raceseizoen met de deelname aan de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC), zodat het merk in het seizoen 2019 met een fabrieksteam in de Formule E kan stappen. Toyota en het relatief onbekende ByKolles Racing Team blijven over in de LMP1-klasse. De hoogste klasse op het gebied van endurance racen wordt daarmee een stuk minder interessant.
911 RSR blijft rijden in WEC
Porsche benadrukt dat het de 911 RSR blijft inzetten in de GT-klasse van het WEC en op die manier aan de start van de 24 uur van Le Mans en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship zal verschijnen. Porsche zal zelfs extra investeren in deze klasse om de inzet van de 911 RSR te versterken.
Een logisch vertrek
Het vertrek van Porsche in de LMP1-klasse is niet heel verrassend als je rekening houdt met de toekomstplannen van het merk. Porsche ontwikkelt de komende jaren onder de noemer Porsche Strategy 2025 zowel pure GT’s als elektrisch aangedreven sportwagens als de Mission E, de eerste volledige elektrische auto van Porsche. De ervaring die Porsche in Formule E op doet met elektrische racers, kan het merk weer gebruiken voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Ultieme competitieve omgeving
“Met deze ontwikkelingen is een succesvolle toetreding tot de Formule E een logisch gevolg”, zegt Michael Steiner, verantwoordelijk voor Research en Development bij Porsche. “De mogelijkheden om binnenshuis nieuwe technieken te ontwikkelen, maken de Formule E voor ons zeer interessant. Voor ons is de Formule E de ultieme competitieve omgeving waarin we high performance auto’s verder kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van milieuvriendelijkheid, efficiëntie en duurzaamheid.” Porsche heeft dit jaar al de eerste stappen gezet om een eigen Formule E raceauto te bouwen.
In 2018 nog één keer Le Mans
Dit jaar neemt het fabrieksteam uit Weissach afscheid van de LMP1-klasse. Het raceseizoen stopt 18 november op het circuit van Bahrein. Fritz Enzinger, vice president LMP1: “Het opbouwen van een geheel nieuw Le Mans-team was een enorme uitdaging. Door de jaren heen hebben we een succesvol en professioneel team ontwikkeld. Dit is de basis voor onze toekomst. Ik ben er zeker van dat we dit hoge niveau ook in de Formule E zullen behouden.” Porsche belooft het huidige LMP1-team volledig intact te houden, inclusief de fabrieksrijders. Naast de deelname aan andere raceseries en de intensieve voorbereiding op Formule E, bekijkt Porsche ook andere mogelijkheden voor deelname op het circuit.
Formule E
Formule E bestaat sinds 2014 en vormt een elektrisch alternatief voor de Formule E. Steeds meer autofabrikanten nemen deel aan de klasse, zoals Jaguar en Audi. Vanaf 2019 dus ook Porsche. Andere teams zijn Venturi Formula E Team, TECHEETAH, Renault e.dams, NEXTEV TCR, Mahindra Racing, Faraday Future Dragon Racing, DS Virgin Racing Formula E Team, MS Amlin Andretti en ABT Schaeffler Audi Sport. Vanaf 2018 meldt Mercedes-Benz zich ook aan de startstreep. Wat Toyota GAZOO Racing gaat besluiten met betrekking tot LMP1 is nog niet duidelijk. Aangezien ook Toyota met elektrische auto’s komt, lijkt een deelname aan Formule E buitengewoon interessant, want tegen jezelf rijden in één klasse, dat wil niemand.