Ohlala: Nissan presenteert Z Proto met biturbo V6 en handbak!
Een productieversie volgt sneller dan je denkt
Het klinkt als muziek in de oren: een handgeschakelde zesversnellingsbak en een V6-benzinemotor met twee turbo’s. Klinkt onrealistisch? Welnee! Nissan gaat het gewoon doen met de nieuwe Z-sportauto die in aantocht is. Deze Nissan Z Proto is zo goed als productieklaar.
Yokohama
Nissan onthulde de Z Proto tijdens een virtueel evenement dat over de hele wereld werd uitgezonden vanuit het Nissan-paviljoen in Yokohama.
Vijftig jaar Z
De Nissan Z Proto is een eerbetoon aan vijftig jaar Z sportcoupés van Nissan, maar geeft volgens de fabrikant ook aan dat Nissan binnen afzienbare tijd een nieuwe generatie van de legendarische Z sportauto zal introduceren. Wij kunnen niet wachten, want deze Z Proto smaakt naar meer.
Van A tot Z
“De Z – als pure sportauto – vertegenwoordigt de geest van Nissan”, zegt Nissans CEO, Makoto Uchida. “Het is een belangrijk model in ons transformatieplan Nissan NEXT en een bewijs van ons vermogen om te doen wat anderen niet durven, van A tot Z. Als Z-fan ben ik blij dat ik mag aankondigen dat de volgende Z in aantocht is.”
Gele parelmoerlak
De Nissan Z Proto is in Japan ontwikkeld. De auto is afgewerkt in een felgele parelmoerlak. Een bewuste keuze, want dit was een populaire kleur van zowel de eerste generatie Z (S30) als de 300ZX (Z32). Een zwart dak zorgt voor het nodige contrast.
Druppelvormige LED-koplampen
Wat zijn nog meer verwijzingen? De vorm van de motorkap en de iets gekantelde, druppelvormige LED-koplampen verwijzen naar de originele Z. De afmetingen van de rechthoekige grille zijn vergelijkbaar met die van de huidige Nissan 370Z.
Koepels
Albaisa: “De LED-koplampen hebben twee halve cirkels, die verwijzen naar de 240Z uit de jaren zeventig, die alleen in Japan is verkocht. De 240Z had doorzichtige koepels over de koplampen, die twee ronde reflecties boven beide koplamp gaven als de verlichting brandde. We vinden dat een mooi uniek kenmerk en zagen dat het ook perfect past bij de identiteit van de Z.”
300ZX
Ook van de zijkant gezien toont de Z Proto overeenkomsten met de originele Z. De daklijn loopt vloeiend af naar de afgekapte achterzijde, vergelijkbaar met dat van de eerste generatie Z. Voor de achterkant is inspiratie geput uit de achterlichten van de 300ZX (Z32).
Lichtgewicht koolstofvezel
Nissan heeft de LED-achterlichten geplaatst in een rechthoekig zwart paneel. Zo wordt de breedte van de auto benadrukt. De zijskirts, voorspoiler en het achterpaneel zijn gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. Om het af te maken installeert Nissan een dubbele uitlaat en 19-inch lichtmetaal (vóór 255/40 R 19 en achter 285/35R19).
Interieur
Niet alleen de buitenkant oogt vrijwel productieklaar, dat geldt ook zeker voor het interieur. Niks fantasie, dit ziet er al behoorlijk áf uit. Alle vitale informatie is af te lezen op een 12,3-inch digitaal dashboard. De redline-schakelindicator zit op de twaalf-uurpositie. Ook opvallend is het nieuwe sportstuur. In het interieur zijn verder verschillende gele accenten te vinden. Zo zijn de stoelen voorzien van gele accenten en van een gelaagde gradatiestreep in het midden.
Motorvermogen is niet alles
Hiroshi Tamura, hoofd-productspecialist van de Z Proto: “De Z is altijd een sterke dynamische performer, waardoor het voor klanten gemakkelijk is om van zijn capaciteiten te genieten en zich optimaal verbonden te voelen met de auto. Dit is zo in alle generaties en dit is ook wat ons drijft om te innoveren en nieuwe normen te stellen. Elke nieuwe generatie Z was voorzien van een sterkere motor dan zijn voorganger, al gaat het bij de Z om veel meer dan motorvermogen. De Z draait om de balans tussen kracht en wendbaarheid.”
Muziek in de oren
Nissan spreekt voorlopig alleen over een V6-motor met twee turbo’s, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat klinkt al als muziek in de oren. Over het motorvermogen wordt niet gesproken. Nissan werkt momenteel aan het finetunen van de aandrijflijn. Daar horen we binnenkort vast meer over.
Afmetingen
Wat we al weten is hoe groot de nieuwe Z wordt van Nissan. De auto wordt 4.382 mm lang, 1.850 breed en 1.310 mm hoog.
Marktintroductie
Naar verwachting komt de nieuwe Z van Nissan in de loop van 2021 op de markt. Nissan zal de auto sowieso leveren in Japan en in de Verenigde Staten. De auto wordt via de officiële weg niet in naar Europa aangeboden. Liefhebbers zijn straks dus aangewezen op de grijze import. De focus van Nissan ligt in Europa op onder meer het vernieuwen van het SUV-aanbod en het verder elektrificeren van modellen.