Nissan Qashqai E-Power: hoe werkt dat eigenlijk?
Rijden in de Qashqai met E-Power technologie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nissan heeft sinds enige tijd E-Power-technologie in het leven geroepen. De Nissan Qashqai E-Power is een van de modellen met deze bijzondere technologie. Want het is geen hybride en ook geen plug-in hybride. Maar de auto rijdt wel elektrisch. Hoe zit dat precies? Tijd voor tekst en uitleg.
Een eigen invulling geven aan hybride
Het is grappig om te zien hoe fabrikanten een eigen invulling geven aan hybride technologie. Bij het ene merk is gekozen voor een traditionele opzet waarbij een elektromotor een benzinemotor ondersteunt. In sommige gevallen kan de elektromotor ook alleen de voorwielen aandrijven als er voldoende elektrische energie voorhanden is. Verschil in transmissies is er ook: van een automaat met dubbele koppeling tot een CVT. Nissan doet het met E-Power technologie net even anders. In dit geval heeft de auto wel een benzinemotor, maar die staat niet in verbinding met de wielen. Alleen de elektromotor drijft de wielen aan. Hoe werkt dat? Wat zijn de voordelen en nadelen? Nog belangrijker: aan wat voor verbruik moet je denken bij een Nissan Qashqai met E-Power-techniek? In dit artikel gaan we in op alle details.
Nissan E-Power
De E-Power-technologie van Nissan combineert een benzinemotor, die de batterij oplaadt, met een elektromotor die de wielen aandrijft. Deze technologie biedt een aantal voordelen. Je rijdt in een auto met de rijeigenschappen van een elektrische auto, maar hoeft de auto niet op te laden aan een stekker. Sterker nog, dat is bij de Nissan Qashqai E-Power niet eens mogelijk. Wil je de elektromotor van stroom voorzien, dan moet je tanken. Het klinkt raar, maar het is de absolute realiteit.
Dus je hebt geen stekker nodig?
Voor E-Power heb je dus geen stekker nodig. De benzinemotor produceert de energie waarmee de batterij wordt opgeladen. De batterij voorziet vervolgens de elektromotor van energie om de wielen aan te drijven. De benzinemotor fungeert dus als een aggregaat, of range-extender, hoe je het noemen wilt. Het E-Power-systeem zorgt er ook voor dat er geen energie verloren gaat. Als je afremt, ontstaat er wrijving en die produceert ook energie. Die energie wordt door het regeneratieve remsysteem omgezet en direct teruggegeven aan de batterij. Zo win je weer wat stroom terug.
Karakter van EV
Omdat de Nissan Qashqai E-Power wordt aangedreven door een elektromotor, profiteer je dus ook van de voordelen van een dergelijke aandrijving. Je hebt instant trekkracht en dus altijd voldoende power achter de hand om even rap te versnellen. Rijden via one-pedal-driving is mogelijk, maar dan moet je wel de E-Pedal knop indrukken. In deze stand heb je het rempedaal nauwelijks nodig om de SUV tot stilstand te dwingen, zo lang je maar goed anticipeert. De auto met ingeschakelde e-Pedal overigens niet af tot stilstand. Je moet altijd bijremmen om de auto volledig tot stilstand te krijgen.
Concessies, die doe je ook met E-Power
Je doet met een E-Power-aandrijflijn wel een aantal concessies. Een volledig elektrische auto is op het moment van schrijven bijvoorbeeld vrijgesteld van wegenbelasting, maar dat is niet het geval bij de Qashqai E-Power. Want hoewel de deze Qashqai elektrisch rijdt, is er benzine nodig om de energie op te wekken. Dus betaal je net zoveel wegenbelasting als een Qashqai met conventionele aandrijflijn. Ten opzichte van een Qashqai met louter een benzinemotor lever je ook in op geremd trekgewicht. De Qashqai E-power mag geremd 750 kilogram trekken versus 1.400 kilogram voor een Qashqai Mild-Hybrid 140 MT.
Een E-Power-aandrijflijn bestaat uit:
– een elektromotor die de wielen aandrijft
– een lithium-ion-batterij die de elektromotor van energie voorziet
– een interne verbrandingsmotor die energie opwerkt om de batterij op te laden
– een generator die mechanische energie omzet in elektrische energie
– een omvormer die de energie van de motor ontvangt en deze gebruikt om de lithium-ion-batterij mee op te laden en/of de elektrische motor aan te drijven
Inzicht in de E-Power-techniek
De interne verbrandingsmotor wordt automatisch gestart zodra het laadniveau van de lithium-ion-batterij onder een bepaald niveau zakt. Via het energiestroomdiagram in het instrumentenpaneel heb je altijd inzicht in het laadniveau van de batterij. Je ziet hier ook wanneer de benzinemotor ingeschakeld wordt. Voor sneller opladen en minder gewicht is de lithium-ion-batterij van de Qashqai E-Power kleiner dan die van een standaard elektrische auto, want de batterij heeft een capaciteit van slechts 1,97 kWh.
De specificaties van de componenten
Laten we het nu wat specifieker bekijken. De aandrijflijn van de Qashqai E-Power bestaat uit een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 158 pk beschikbaar bij 4.600 toeren per minuut. Tussen 2.400 en 4.000 toeren per minuut levert de driecilinder 250 Nm aan trekkracht. De elektromotor levert 190 pk (140 kW) tussen 4.500 en 7.500 toeren per minuut en 330 Nm aan koppel van 0 tot 3.000 toeren per minuut.
Nissan Qashqai E-Power, hoe werkt dat eigenlijk? – AutoRAI TV
Prestaties Nissan Qashqai E-Power
De prestaties dan: de auto heeft 7,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 170 km/u. Dankzij een 55 liter benzinetank gaat er best wat benzine in de auto. Het gemiddelde brandstofverbruik komt op papier uit tussen de 5,3 en 5,4 liter per 100 kilometer. Op papier resulteert dat in een gemiddelde CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. De CO2-uitstoot is dus niet zo laag als bij een plug-in hybride. In de praktijk haal je 1 op 17 met een rustig rijtempo. Dat betekent dat je op een volle tank ongeveer 850 tot 900 kilometer kunt afleggen.
E-Power ook verkrijgbaar in X-Trail
Nissan E-Power-technologie is verkrijgbaar in de Qashqai en X-Trail. e-POWER is beschikbaar met e-4ORCE-technologie voor de Nissan X-TRAIL met vierwielaandrijving.
Prijzen Nissan Qashqai E-Power
- 45.340 euro – N-Connecta
- 47.440 euro – Tekna
- 50.940 euro – Tekna Plus
Bij de X-Trail met E-Power varieert de prijs van 49.000 tot een kleine 65.000 euro.
Is Nissan E-Power wat voor mij?
Is de E-Power-technologie van Nissan dan wat voor jou? Dat is puur afhankelijk van jouw smaak. Misschien ben je nog niet toe aan het opladen van een elektrische auto, maar ben je wel fan van de rijeigenschappen van een EV. In dat geval is E-Power een prima oplossing. Je bent onderweg in een auto met het karakter van een EV en tanken kost maar een paar minuten. Als je kan leven met de concessies, dan is E-Power absoluut een aanrader, nog meer omdat de Nissan Qashqai in de basis gewoon verdraaid lekker rijdt. Het is een van de fijnst sturende SUV’s in zijn segment met voldoende interieurruimte en een rijke aankleding. Veel auto voor je centen dus.