Nissan Micra – Autotest
5 x waarom je de Micra serieus moet overwegen

Bij de Europese introductie van de nieuwe Nissan Micra was het allemaal net even anders. Zelfs het weer in de niet voor de hand liggende locatie (de relatief onbekende, maar prachtige Kroatische kustplaats Dubrovnik) deed mee: het was in vijftig jaar niet meer zo koud geweest.
LEES OOK: Nissan maakt prijzen nieuwe Micra bekend
Weg imago!
De auto in kwestie is zelfs helemaal anders. ‘Alleen de naam is nog hetzelfde’, klinkt het tijdens de persconferentie uit de mond van Laurent Marion, Product Manager Micra. En heel eerlijk gezegd mocht dat ook wel. In tegenstelling tot de eerste (1,65 miljoen wereldwijd), tweede (2,54 miljoen) en derde generatie (1,63 miljoen) was de vorige versie (400.000) op z’n zachtst gezegd niet de meest geslaagde.
Hij verkocht slecht en de kopers die het wel in ‘m zagen zitten, waren vaak van een zeer respectabele leeftijd. Van dat imago wilde Nissan maar al te graag af.
Compleet andere boeg
En dus gooit Nissan het met de Micra over een compleet andere boeg. Qua formaat (o.m. 8 cm breder en 17 cm langer), design (o.m. de Vmotion-grille, spoiler achter), personalisatiemogelijkheden (125 kleurencombinaties mogelijk), gadgets (Apple Car Play, Bose Premium 360 speakers) en veiligheid (intelligente rijsystemen als de Around View Monitor en Lane Intervention).
Leentjebuur
Ook het motorengamma is op de schop gegaan. De opties: een 0,9 liter turbobenzinemotor met 66 kW (90 pk), een 1,0 liter benzinemotor met 54 kW (73 pk) en een 1,5 liter turbodieselmotor met 66 kW (90 pk). Inderdaad, motoren die we al kennen uit de Renault Clio. Een auto waar sowieso hier en daar wat leentjebuur mee is gespeeld. Niet gek, gezien de alliantie die beide merken vormen.
5 x waarom je de nieuwe Micra serieus moet overwegen
Op papier lijkt de nieuwe Micra dus een hele verbetering, maar hoe bevalt ‘ie in en rond de verborgen parel van de Balkan? We hebben goed gezocht, maar we kunnen vrijwel niets negatiefs vinden. Want muggenziften over de niet elektrische ramen achterin doen we niet. Nee, in werkelijk niets lijkt de Micra op z’n geflopte voorganger. Sterker nog: we geven je meteen 5 redenen waarom je de nieuwe Micra serieus zou moeten overwegen.
1. Z’n te kneden uiterlijk
De Micra is ineens een auto geworden die je zonder gêne kan delen op Facebook, Instagram of Snapchat. De atletische lijnen, de bijna oneindige kleurencombinatiemogelijkheden. Oranje, rood, blauw of zelfs met striping? Kleurrijke stiksels? Je hebt 125 opties om ‘m helemaal naar jouw wensen te maken.
2. Z’n Bose Premium 360 speakers
Normaal zijn we niet snel enthousiast over speakers, maar het optionele Bose-systeem in de Micra is serieus goed. Door de speakers aan beide kanten van zijn hoofdsteun krijgt de bestuurder het gevoel omringd te zijn door het geluid. En dat met in totaal maar zes speakers. Getest met Bruno Mars – 24K Magic. Op standje hard. Hemels.
3. Z’n ruimte
Dankzij een imposante groeispurt (8 cm breder, 17 cm langer) kun je met de Micra zonder zorgen een weekendje weg. Koffers achterin? Makkie (300 liter bagageruimte). En dan kunnen je man/vrouw en twee kinderen ook nog mee. :-
4. Z’n prijs
Met een vanafprijs van 15.190 euro komt de nieuwe Micra midden in het B-segment binnen. Net wat goedkoper dan de Renault Clio (15.360 euro) en de Volkswagen Polo (15.591 euro), maar net wat duurder dan de Ford Fiesta (14.995 euro). De meest complete Micra kost 20.590 euro voor de turbobenzine en 22.590 voor de turbodiesel.
5. Z’n prestaties (NISMO?!)
Hij stuurt licht en reageert kwiek op een zakkende rechtervoet. Toch fijne eigenschappen voor zo’n compacte stadsauto. Zo raak je nooit in de problemen, ook niet met hijgerige Kroatische mede-weggebruikers op smalle bergweggetjes. Ook leuk: een NISMO-versie van de Micra lijkt slechts een kwestie van tijd. Ruim 200 pk in een Micra dus!
Hoge verwachtingen
Nissan heeft in ieder geval hoge verwachtingen van de Micra. Ze mikken in Nederland op een marktaandeel van 3,5 procent in het B-segment, wat neerkomt op vierduizend Micra’s per jaar. Wij denken dat dat zomaar eens kan gaan lukken. Vanaf april in Nederlandse showrooms, per direct te bestellen.