Nissan herziet regionale activiteiten, reduceert geografische regio’s
Van zeven naar vier geografische regio’s
Nissan reduceert het aantal geografische regio’s van zeven naar vier, te weten Japan en ASEAN, Amerika, China en de nieuwe AMIEO-regio die bestaat uit Afrika, het Midden-Oosten, India, Europa (inclusief Rusland) en Oceanië.
Nissan NEXT
Waarom doet Nissan dit? Simpel: de nieuwe AMIEO-regio maakt snellere besluitvorming mogelijk en creëert een flexibeler businessmodel voor een aantal markten waar Nissan het modellengamma elektrificeert. De herziening van de regionale activiteiten maakt onderdeel uit van het Nissan NEXT transformatieplan waarmee Nissan streeft naar een slankere, meer wendbare en winstgerichte organisatie.
Miljarden inwoners
De AMIEO-regio bestaat uit meer dan 140 markten met ongeveer 3,8 miljard inwoners. In deze regio verkoopt Nissan 45 modellen, variërend van de Nissan Patrol tot de volledig elektrische Nissan Leaf. Nissan stelt Gianluca de Ficchy – momenteel voorzitter van Nissan Europe – aan als voorzitter van de nieuwe AMIEO-regio. De AMIEO-regio met het bijbehorende managementteam treedt per 1 oktober 2020 in werking.
Uitdagingen
“Deze herschikking en heroriëntatie helpt ons om competitiever te zijn, verbetert de kwaliteit en snelheid van onze activiteiten en stelt ons in staat om de nieuwste technologieën consistenter en sneller beschikbaar te maken voor onze klanten”, zegt Gianluca de Ficchy. “De grotere schaal en reikwijdte van de nieuwe regio stemt het bedrijf beter af op de uitdagingen waarmee we in de auto-industrie worden geconfronteerd. Dit betekent een positieve verandering van de manier waarop we wereldwijd opereren en samenwerken, om het toekomstige succes van het bedrijf te verzekeren.”
Cijfers
De AMIEO-regio was in 2019 goed voor 29 miljoen voertuigen, gelijk aan meer dan 30 procent van de wereldwijde autoverkopen. Nissan, Datsun en Infinti verkochten er in 2019 in totaal 820.000 voertuigen. De belangrijkste Nissan-modellen zijn de Qashqai, Navara, Patrol en Leaf.