Nissan-COO “Nissan GT-R en Z komen ooit terug naar Europa”
Interview Ashwani Gupta, COO bij Nissan en Guillaume Cartier, bestuursvoorzitter AMIEO Region
Nissan was een van de eerste automakers die een volledig elektrische auto in serieproductie nam: de Leaf. De Japanners zetten nu een stevig tandje bij en introduceren tot en met 2030 maar liefst 15 nieuwe elektrische modellen. Tijdens het E-Prix-weekend in Monaco vertellen Ashwani Gupta en Guillaume Cartier in een interview met AutoRAI.nl over de toekomst van Nissan. Over wat er met de GT-R en Z gaat gebeuren, wil Gupta – één van de hoogste bazen bij Nissan – ook wel wat kwijt.
Grote ambities
Deze zomer breekt er een nieuw hoofdstuk voor Nissan aan: de Ariya komt op de markt. Het blijft niet bij één nieuwe duurzame SUV. Het Japanse merk introduceert op korte termijn geëlektrificeerde varianten van bijna al zijn modellen. In het deftige Monaco spreken we twee hoofdrolspelers bij Nissan: Guillaume Cartier, bestuursvoorzitter voor de regio Europa, Afrika, Midden-Oosten, India en Oceanië en Ashwani Gupta, Chief Operating Officer bij Nissan Motor Corporation.
De Ariya komt deze zomer naar Nederland, wat zijn jullie verwachtingen?
Guillaume Cartier: ”Nederland is een belangrijke markt. Het is samen met Noorwegen een van de eerste landen waarvoor we de orderboeken van de Ariya geopend hebben. Inmiddels hebben we al 3.000 pre-orders binnen voor de Ariya.”
Wat kunnen we binnenkort nog meer verwachten van Nissan?
Cartier vervolgt: “Er komen meer duurzame auto’s naar Nederland. De consument in Nederland wil een (deels)elektrische auto, dus leveren wij die. Ons aanbod bestond tot voor kort voor 40 procent uit geëlektrificeerde modellen, maar dat is binnenkort 70 procent. De Juke, Qashqai en X-Trail krijgen alle drie een deels elektrische aandrijflijn. Daarnaast hebben we natuurlijk de volledig elektrische Leaf en Ariya én ook nog de Townstar, een emissievrije bedrijfswagen.”
Zuinige en duurzame auto’s dus, hoe zit het met het rijplezier?
Cartier: “We vinden het belangrijk dat onze auto’s spannend zijn en een leuke rijervaring bieden. We willen dat consumenten met plezier achter het stuur zitten. Neem bijvoorbeeld de Juke. De nieuwe Hybrid-variant is zuiniger, stoot dus minder CO2 uit, maar heeft aanzienlijk meer vermogen dan de reguliere Juke. Hij gaat van 114 naar 140 pk. Dat is flink meer vermogen. Natuurlijk zorgt de elektromotor ook voor direct verkrijgbaar koppel. De Juke ziet er daarom niet alleen spannend uit, maar zorgt nu ook voor een extra leuke rijervaring.”
Nissan introduceert binnenkort de Qashqai E-Power in Nederland: een benzineauto die rijdt als een EV. Hoe zit dat?
“E-power is ontwikkeld in Japan en is volgens onze de beste technologie in de overgangsfase naar volledig elektrisch rijden. Een elektrische auto is namelijk nog niet voor iedereen geschikt op dit moment. De benzinemotor in de E-Power-modellen werkt als een generator en wekt stroom op voor de elektromotor, die voor de aandrijving zorgt. Je hebt daardoor alle voordelen van elektrisch rijden, zoals soepele, lineaire en krachtige acceleratie, in alle rust en stilte, zonder de nadelen, zoals actieradiusangst. Er is geen andere automaker die deze techniek in huis heeft. We passen het toe op de Qashqai en op de X-Trail.”
En hoe zit het met de sportauto’s van Nissan?
Aan Nissan COO Ashwani Gupta vragen we hoe het zit met de sportauto’s van Nissan. Een lastig onderwerp, want door de strenge wetten en regels van Brussel is het bijna onmogelijk geworden om leuke auto’s, zoals de GT-R en de Z, te verkopen in Europa.
Ashwani Gupta: “Iedere automaker heeft daar last van en zal de komende jaren hun echte speelmachines uit het aanbod schrappen. Door de strenge uitstootnormen sturen we de 370Z en GT-R niet meer naar Europa en de nieuwe 400Z ook niet. Vooral bij de 400Z is dat jammer. De vraag naar de auto is groot en dat is dus absoluut niet het probleem. Er zijn in Europa veel Nissan- en Nismo-fans, die een 400Z willen op hun oprit. De aandrijflijn is echter een grote uitdaging in Europa.”
Komt er dan nooit meer een spannende sportauto van Nissan, zoals de GT-R of Z, naar Europa?
Gupta: “Jawel, die komen er wel. In de toekomst zullen we modellen zoals de GT-R en 400Z elektrificeren, zoals ieder merk zijn modellen zal elektrificeren. Dat hoeft nog geen eens volledig elektrisch te zijn, maar wel zo dat een model beter past in Europa. Het is jammer dat de fun cars nu ontbreken in ons aanbod, maar vergeet niet dat onze line-up van personenauto’s een stuk spannender is geworden. Een Juke met hybridetechnologie en Qashqai met E-Power zijn leuker dan ooit om te rijden.”
Ariya Nismo
Gupta: “Als je echt dynamiek wil, dan moet je de Ariya e-4ORCE eens proberen. Die is voorzien van twee elektromotoren, die samen dik 300 pk produceren. In 5,7 seconden zit hij op de 100 km/u. Maar hij kan meer dan heel hard rechtdoor rijden. We hebben onze jarenlange ervaring met de Nissan GT-R en de Formule E gebruikt voor het ontwikkelen van de e-4ORCE-aandrijflijn. Deze technologie zorgt voor een perfecte vermogensverdeling over de vier wielen, waardoor hij stuurt als een Nismo-model. Zoek je plezier achter het stuur, dan zit je bij Nissan nog steeds goed.”
Onze eerste rijervaring achter het stuur van de Nissan Ariya en Qashqai E-Power lees je hier.