NIO presenteert EC7 en nieuwe ES8
Ook nieuwe generatie NIO Power Swap Stations
Het Chinese automerk NIO heeft twee nieuwe modellen gelanceerd, te weten de EC7 en nieuwe generatie ES8.
NIO EC7
De NIO EC7 is een elektrische flagship coupé-SUV en standaard voorzien van slimme luchtvering. Hij staat op het tweede generatie platform van NIO. Hij maakt gebruik van een 300 kW sterke inductiemotor en een 180 kW sterke motor met permanente magneet. De NIO EC7 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en komt 100 km/u weer tot stilstand vanaf in 33,9 meter.
Hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,230 Cw waardoor de EC7 een van de meest gestroomlijnde SUV’s ter wereld is. Bijzonder is de actieve verstelbare achtervleugel, een primeur voor NIO-productiemodellen.
Gestroomlijnde coupé-SUV
Het panoramische glazen dak van de EC7 is gemaakt van dubbellaags geluid- en warmte-isolerend glas en heeft een oppervlakte van 1,94 vierkante meter. De elektrochrome technologie van de derde generatie maakt vijf niveaus van transparantie mogelijk om natuurlijk licht volledig in de auto te laten schijnen of juist te weren wanneer dat gewenst is.
NIO ES8
De compleet nieuwe generatie NIO ES8 is het elektrische vlaggenschip SUV-model van NIO en biedt plaats aan zes personen. De tweemotorige aandrijflijn van de geheel nieuwe ES8 is eveneens gebaseerd op het elektrische aandrijfplatform van de tweede generatie en heeft maximaal vermogen van 480 kW. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en komt van 100 km/u tot volledige stilstand in 34,3 meter.
Kenmerken ES8
Een slim remsysteem (IPB), tweekamer-luchtvering en de slimme chassiscontrole zijn een aantal kenmerken van de SUV. De ES8 heeft een unieke opstelling van vier executive stoelen en een flexibel instelbare derde zitrij. De passagiersstoel is voorzien van kussens die automatisch worden opgetild om een ‘zwaartekrachtvrije houding’ te creëren. De middenarmsteun van de tweede zitrij doet dienst als ‘executive center’ die niet alleen toegang biedt tot een groot aantal digitaal te bedienen functies, maar ook veel opslagruimte bevat. Ook op de ruime derde zitrij zijn een aantal comfortvoorzieningen te vinden.
Slimme koplampen voor zowel EC7 als ES8
De EC7 en geheel nieuwe ES8 zijn uitgerust met ADB intelligente multi-beam koplampen die patronen of animaties kunnen projecteren, automatische verblindingsreductie en grootlichtontwijking mogelijk maken, en waarschuwingssignalen kunnen uitzenden in samenwerking met het intelligente aandrijfsysteem. Deze functies worden mede mogelijk gemaakt door LiDARs en camera’s.
Banyan-systeem
Beide modellen zijn ook uitgerust met het nieuwste intelligente Banyan-systeem van NIO dat is aangedreven door technologieën zoals Aquila. Dit supersensorische systeem is uitgerust met 33 sensoren, waaronder LiDAR, en Adam, een supercomputerplatform met een computervermogen tot 1016T, mogelijk gemaakt door vier Orin X-chips.
NOMI ook van de partij
Ook present in beide modellen: de PanoCinema panoramische digitale cockpit met ’s werelds eerste AI-assistent NOMI, het 7.1.4 soundsystem met Dolby Atmos panoramische geluidstechnologie, de kenmerkende NIO-sfeerverlichting, het 12,8-inch Amoled centrale bedieningsscherm en AR- en VR-technologie.
Batterijwissels mogelijk
De EC7 en ES8 zijn op termijn ook leverbaar met ‘pilot power swapping’ dat werkt op snelwegen. Wanneer de navigatie is gestart, kunnen beide SUV’s automatisch de route voor het wisselen van de batterij plannen, via intelligente navigatie naar het stroomwisselstation rijden, de Power Swap automatisch voltooien en autonoom het servicegebied uitrijden, terug naar de snelweg.
NIO maakt meer informatie over de Nederlandse beschikbaarheid, prijzen en specificaties van de EC7 en ES8 in een later stadium bekend.
Nieuwe generatie NIO Power Swap Stations
NIO maakt al wel meer feiten bekend over derde generatie NIO Power Swap Stations. De nieuwste versie van het Power Swap Station maakt gebruikt van een nieuwe power swap-modus, waardoor de capaciteit kan worden verhoogd tot 408 batterijwissels per dag, een stijging van 30% in vergelijking met Power Swap Stations van de tweede generatie. Met twee laserradars en twee Nvidia OrinX-chips heeft het Power Swap Station van de nieuwste generatie een totale rekenkracht van 508TOPS beschikbaar voor de functie Automatic Summon & Swap, waarbij het station kan communiceren met de auto om volautomatisch de batterijwissel te platen plaatsvinden. Met het maximaal beschikbare laadvermogen van 500kW kan een 100 kWh-accupakket in slechts 20 minuten worden opgeladen van 10% naar 80%.
NIO is ontstaan in 2012, officieel opgericht op 25 november 2014 en is een mondiaal opererend bedrijf dat slimme en krachtige elektrische auto’s ontwerpt, ontwikkelt en bouwt. De eerste auto was de EP9 die in 2016 werd uitgebracht. In juni 2018 kwam het eerste volumemodel op de markt en nu, vier jaar later, is de 300.000ste NIO al gebouwd. Eind 2022 is NIO actief in zes landen. In 2025 is het merk volgens planning in 25 landen actief.