EV met stekker opladen ouderwets: check de accuwissel van NIO
Eerste NIO Power Swap Station staat in Tilburg
Een elektrische auto opladen met een stekker? Dat is toch hopeloos ouderwets? Volgens het Chinese automerk Nio is er een veel efficiëntere methode: accuwissels. Het eerste NIO Power Swap Station staat in Tilburg.
NIO Power Swap Station zijn batterijhotels
Om die reden heeft NIO zogeheten Power Swap Stations in het leven geroepen, door NIO ook wel batterijhotels genoemd. Bij deze Power Swap Stations schroeft NIO ter plaatse het accupakket onder de auto vandaan en wordt er direct een ander accupakket gemonteerd zodat jij weer snel je weg kan vervolgen.
14 miljoen accuwissels
In China staan al 1.200 Power Swap Stations waarvan al 100 stuks in Shanghai. In China zijn al meer dan 14 miljoen van deze accuwissels (accuswaps) uitgevoerd, allemaal zonder problemen. De doelstelling is om voor 2025 wereldwijd meer dan 4.000 van deze wisselstations te hebben geopend, waarvan minimaal 1.000 buiten China. In Europa voorziet NIO in 2023 al een stevige 120 Power Swap Stations. Maar dat moeten er al snel 1.000 worden zodat een internationaal dekkend netwerk ontstaat. Nu al kunnen NIO-gebruikers terecht bij een Power Swap Station in de nabijheid van Düsseldorf (Hilden) en op het traject tussen Stuttgart en München (Zusmarshausen).
Begin 2022, op 19 januari, werd het eerste wisselstation in het Europese Power Swap-netwerk van NIO geopend in Noorwegen, inmiddels gevolgd door meer Power Swap Stations in zowel Noorwegen, Zweden als Duitsland. De Power Swap Stations voor de Europese markt worden geproduceerd in de NIO Power Europe-fabriek in Boedapest (Hongarije), waar afgelopen september het eerste Power Swap Station de fabriek verliet.
Tilburg heeft de primeur
Tilburg heeft in Nederland de primeur met zo’n wisselstation voor accu’s. Waarom dan Tilburg? Het is een strategische locatie tussen Breda en Eindhoven. NIO verwacht veel rijders tussen deze steden. De bereikbaarheid is ook goed in Tilburg. Het Power Swap Station is gelegen bij het Van der Valk Hotel in Tilburg, direct aan de A58 van Tilburg naar Breda. Net als Tesla heeft dus ook Nio een oogje laten vallen op de hotelketen Van der Valk. In de toekomst komen er meer van deze batterijhotels te staan bij vestigingen van Van der Valk. NIO noemt onder meer al Den Haag, Utrecht, Harmelen en Apeldoorn.
Daniel de Groot, Head of Power van NIO Nederland
“Met dit batterijwisselstation introduceren wij een Power Swap-systeem dat gestandaardiseerd is voor alle NIO-modellen en dat een volautomatische batterijwissel in slechts vijf minuten mogelijk maakt. Dit geeft NIO-rijders maximale flexibiliteit. Naast de mogelijkheid om thuis te laden, aan de openbare laadpaal of via snellader langs de snelwegen, kunnen NIO-rijders ook kiezen om de batterij binnen vijf minuten te vervangen voor een volle, om direct weer op weg te zijn”, zegt Daniel de Groot, Head of Power van NIO Nederland.
EV met stekker opladen OUDERWETS! – NIO Power Swap Station in Tilburg – AutoRAI TV
In totaal duurt alles tien minuten
Bij de vestiging in Tilburg kun je al na tien minuten weer op weg zijn. Want het oprijden van de parking duurt ongeveer een paar minuten. De daadwerkelijke accuwissel kost maar vijf minuten. Dat is korter dan een gemiddelde tankbeurt. Het bouwen van een Swap Station kost ongeveer twee maanden. Hoewel het aan de buitenkant oogt als een aluminiumkleurige kubus met zwarte roldeur, zit er aan de binnenkant het nodige vernuft.
Per dag 312 accuwissels!
NIO noemt het niet voor niets batterijhotels, want dat zijn ze ook. Elk Power Swap Station in Nederland kan dertien accupakketten huisvesten. NIO garandeert dat een accupakket altijd voor minimaal 90 procent is opgeladen. In theorie kan een Power Swap Station – ter grootte van een dubbele garagebox – 312 accuwissels uitvoeren, maar omdat het aantal NIO’s in Nederland nog beperkt is, ligt dat aantal nu natuurlijk nog wat lager. Nio kan het aantal accu’s in een batterijhotel aanpassen aan de vraag. In Tilburg liggen nu zes accupakketten op te laden, klaar om gewisseld te worden door NIO-rijders.
Lui hoor, je hoeft niets te doen
Voor het wisselen van een accupakket hoef je zelf helemaal niets te doen. Je rijdt simpelweg naar het batterijhotel en de auto doet de rest. De NIO parkeert geheel autonoom achteruit in. Jij kan in de auto blijven zitten, ook als de accuwissel wordt uitgevoerd. Het systeem lift de auto op, alle schroeven worden met lasertechnologie losgehaald en een magneet pakt het batterijpakket vast. Het accupakket zakt in de vloer. Vervolgens wordt er in het batterijhotel een nieuwe batterij opgehaald die daarna weer onder de auto wordt geschroefd. Klaar is kees! Geen vieze handen, geen vulpistool of laadkabel verwijderen. Zonder dat je iets hebt moeten doen, is de NIO weer klaar voor gebruik.
Geen nieuwe techniek
De techniek van zo’n accuwissel is niet nieuw. Het bestaat al vier jaar. Vandaar dat China ook al 1.200 van deze Power Swap Stations heeft. In 2023 volgt er wel een nieuwe generatie van zo’n batterijhotel. Die variant heeft ook de mogelijkheid om op piekmomenten stroom uit het elektriciteitsnet in de regio op te vangen, om die desgewenst op een later moment terug te leveren wanneer die behoefte ontstaat.
NIO Power Swap Station beslaat 65 vierkante meter
Om het stroomnet sowieso minimaal te belasten worden accupakketten in zo’n batterijhotel met 20 tot 80 kW aan laadkracht opgeladen. Dat is ook beter voor de levensduur van een accu. Een Power Swap Station neemt ongeveer 65 vierkante meter in beslag. Dat is een stuk kleiner dan bijvoorbeeld een laadplein van Tesla. Ook de netaansluiting van een Nio Power Swap Station is een stuk kleiner waardoor alles technisch vrij eenvoudig te regelen is. Alleen het verkrijgen van vergunningen kost volgens NIO bijzonder veel tijd.
Grotere accu’s onderweg
NIO werkt momenteel met 75 en 100 kWh accupakketten, maar daar komt in 2023 nog een 150 kWh batterij bij met liefst 1.000 kilometer range. Het is dus mogelijk om voor je vakantie richting Spanje, Oostenrijk of Italië voor een accu-upgrade te kiezen om vervolgens thuis weer over te schakelen op een kleinere 75 kWh-batterij. Nio heeft er goed over nagedacht en heeft hoge verwachtingen van deze zogeheten Battery as a Service-filosofie. In zo’n constructie ben je geen eigenaar van de batterij, maar je beschikt wel altijd over de nieuwste batterij. NIO is de eigenaar.
Kopen? Welnee, huren!
Uiteraard is het wel mogelijk om een NIO volledig te kopen, inclusief accu. Toch heeft het merk grote verwachtingen van het abonnementsmodel waarbij je voor een bedrag per maand in een NIO kunt rijden, inclusief de voordelen van een Power Swap Station. Het is ook mogelijk om de auto te kopen, maar zonder het accupakket. In dit geval betaal je dus voor het gebruik van de batterij. Tot 31 maart 2023 is een sessie bij een Power Swap Station gratis. Wat de accuswap daarna gaat kosten, is nog niet bekend.
Maar dat het werkt staat buiten kijf. Een accuwissel was nog nooit zou eenvoudig. Nio hoopt met deze technologie meer mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden. Zou jij het overwegen? Momenteel heeft NIO drie modellen: de ET7, ET5 en EL7. Een review van de NIO ET7 check je hier.
In juni 2018 kwam het eerste volumemodel van NIO op de markt en nu, vier jaar later, heeft het merk al zijn 200.000ste auto gebouwd. Eind 2022 is NIO actief in zes landen. In 2025 is het automerk al in 25 landen actief.