NIO ET7 komt dit jaar nog naar Nederland
Eerste auto's onderweg naar Europa
Het Chinese Nio heeft een flinke lading auto’s op een boot richting Europa gezet. Het gaat om de ET7: het elektrische topmodel van het merk. De eerste exemplaren gaan dit jaar nog de weg op in Nederland.
Wat is Nio?
Even vergeten wie of wat Nio ook alweer is? Het is een Chinese autobouwer, die in het thuisland al flinke successen geboekt heeft. Het merk is in 2014 opgericht en is in China een grote speler in het premiumsegment. De modellen van Nio beginnen met de letters ES of ET, zoals de ES6, ES7, ES8 en de ET5 en ET7. De ES-modellen zijn SUV’s en modellen die beginnen met de letters ET zijn sedans.
Nio modellen
Inmiddels zijn er 200.000 Nio’s van de band gerold, waarvan de meeste in het thuisland rondrijden. Maar Nio wil graag de grens oversteken en wil in 2025 in 25 landen actief zijn. Eind 2022 zal het merk in zes landen zijn auto’s verkopen, waaronder in Nederland. In Europa gaat de automaker met de ET7 nog dit jaar de strijd aan met onder andere de Audi RS e-tron, Mercedes-Benz EQS en Tesla Model S. Later komt ook de ET5 naar Nederland, een concurrent voor onder meer de BMW i4, de Polestar 2 en Tesla Model 3.
Nio ET7
In Noorwegen rijdt de ES8 al een tijdje rond, maar het échte Europese avontuur begint nu voor Nio met de grootschalige introductie van de ET7. De eerste boot met modellen is inmiddels onderweg naar Europa. Volgens het merk zullen deze auto’s dit jaar nog de weg op gaan, waaronder in Nederland. Op foto’s is te zien dat Nio de modellen stevig ingepakt heeft, zodat eigenaren hun auto’s krasloos in ontvangst kunnen nemen.
Specificaties
Zoals gezegd is de 5,1 meter lange ET7 een regelrechte rivaal van de Tesla Model S. De exacte specificaties van het model dat in Europa de weg op gaat zijn nog niet bekend. In China is de ET7 met drie accuvarianten leverbaar: 70, 100 en 150 kWh. Het kleine accupakket is goed voor een actieradius van 500 kilometer, het middelgrote pakket is pas na 700 kilometer leeg. Met het grootste accupakket is volgens het merk een actieradius van maar liefst 1.000 kilometer mogelijk. Deze cijfers zijn wel volgens de optimistische NEDC-cyclus berekend.
653 pk
De ET7 heeft in alle gevallen vierwielaandrijving, dankzij een elektromotor op de voor- en achteras. De motor voorin is goed voor 245 pk en achterin ligt een 408 pk sterke motor. Het gecombineerde systeemvermogen komt uit op 653 pk en 850 Nm. In slechts 3,9 seconden zit de Chinese sedan op de 100 km/u. Binnenkort horen we welke ingrediënten de ‘Europese’ ET7 in huis heeft. Een prijs heeft het model in Nederland nog niet gekregen. In China kost een ET7 omgerekend zo’n 57.000 euro.