NIO EL7 (2023) – Review – Potentieel succesnummer?
Na ET7 komt EL7
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Het Chinese NIO brengt een tweede model op de markt in Nederland: de EL7, een elektrische SUV die moet concurreren met auto’s als de Audi Q8 e-tron en Mercedes-Benz EQE SUV. Heeft die missie kans van slagen? We gaan op pad met de EL7 in de omgeving van Circuit Zandvoort om een antwoord op die vraag te formuleren.
Nee, het circuit gaan we niet op met dit dik 2.300 kilogram wegende bakbeest. Daar is hij ondanks zijn monsterlijke vermogen van 652 pk en 850 Nm koppel niet echt op zijn plek. Eerst even een stapje terug: NIO introduceerde eind vorig jaar de ET7 in Nederland. Van die grote elektrische sedan zijn in Nederland tot op heden zo’n 60 exemplaren verkocht. Niet enorm veel, maar het segment van de ET7 is dan ook niet heel populair in ons land. Dat ligt anders bij de EL7, want elektrische SUV’s gaan als warme broodjes over de toonbank. Het is daarom ook niet ondenkbaar dat de EL7 gaat zorgen voor een groeispurt van de verkopen van NIO.
NIO EL7 (2023) – Potentieel succesnummer? – AutoRAI TV
Bekijk je liever eerst onze video van de NIO EL7 voordat je verder leest? Dat kan hier:
Herkenbaar NIO
Voor een in Europa nieuw merk is herkenbaarheid creëren misschien nog wel de grootste uitdaging. NIO vinkt met de EL7 wel een aantal hedendaagse ontwerpclichés af. Denk daarbij aan uit twee lagen bestaande led-koplampen, een doorlopende ledbalk als achterlicht en een licht aflopende daklijn. Toch weet NIO wel een eigen gezicht aan de EL7 te geven. Dat komt onder meer door de ‘double dash’ led-dagrijverlichting, de ‘sharknose’ en de lidarscanner boven de voorruit. Waar de Chinezen tot niet heel lang geleden het kopiëren tot hogere kunst hadden verheven, lijkt de NIO EL7 niet op een Europees equivalent.
Nooit alleen in de auto
Binnenin de EL7 is het opgeruimd en weelderig tegelijk. NIO maakt gebruik van synthetisch leder, PU-leder, maar dat materiaal voelt aan als nappaleder. Het dashboard en de dakhemel zijn uitgevoerd in microfiber dat doet denken aan Alcantara. Het geheel doet behoorlijk premium aan. Van fysieke knoppen zijn ze bij NIO geen groot fan. De bediening van veruit de meeste voertuigfuncties verloopt via het grote centrale touchscreen, tot de stuur- en spiegelverstelling aan toe. Op dat touchscreen draait het eigen besturingssysteem van NIO. Dat werkt snel en dat is maar goed ook, want de NIO EL7 biedt geen ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.
Wat verder direct opvalt in het interieur van de EL7 is Nomi, de spraakassistent die bovenop het dashboard huist. Een grappige feature, al jaagt het zwarte bolletje je soms ook de stuipen op het lijf. In ons geval brulde ze tijdens de rit ‘stay focused!’ en dat terwijl we onze ogen gewoon op de weg gericht hadden. Van die bemoeizucht zijn wij geen groot fan. Nomi accepteert vooralsnog alleen Engelse commando’s, aan Nederlandse spraakondersteuning wordt gewerkt. Pas dan kunnen we het systeem eigenlijk écht goed testen.
Ruimte te over in de NIO EL7
Qua opzet lijkt het interieur van de EL7 voorin op dat van de ET7. De grootste verschillen tussen de twee modellen vind je achter de voorstoelen. Door de extra hoogtemeters van de EL7 heb je namelijk veel meer ruimte op de achterbank. De hoofdruimte is een stuk beter voor elkaar dan in de sedan en ook je benen en voeten kun je prima kwijt. Ook is de bagageruimte in de EL7 veel praktischer inzetbaar. Met de achterbank omhoog heb je 658 liter bagageruimte als je het compartiment onder de vloer meerekent, met de bank plat – dat kan niet in de ET7 – heb je 1.545 liter tot je beschikking.
Is die ruimte nog niet genoeg om je spullen te vervoeren, dan kun je desgewenst ook een aanhanger van maximaal 2.000 kilo achter de NIO EL7 hangen. Dat is namelijk het maximale trekgewicht van de elektrische SUV.
Rij-eigenschappen NIO EL7
Ruimte zat, een goede afwerking, maar hoe zit het dan met de rij-eigenschappen van de NIO EL7? NIO heeft er vooral een comfortabele auto van gemaakt. Dat komt onder meer door de luchtvering rondom, die tot 90 mm in hoogte verstelbaar is, en het gelaagde glas. Het veercomfort en de stilte in de NIO EL7 zijn dan ook ontzettend goed. Het vermogen noemden we al even in de inleiding: 652 pk en 850 Nm koppel, verdeeld over alle vier de wielen. Met die elektrische spierkracht accelereert de EL7 desgewenst in 3,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 200 km/u.
De vraag is alleen of je wel zo hard wil gaan, want de EL7 nodigt toch vooral uit tot rustig cruisen. Je kunt via het infotainmentsysteem overigens ook bepalen hoe snel je naar 100 km/u wil sprinten, zodat je het vermogen wat vloeiender kunt doseren. Qua besturing is de EL7 vrij gevoelloos, maar je kunt de SUV wel goed plaatsen in de bochten en het overhellen blijft door de luchtvering eveneens beperkt. Je voelt overigens wel dat je met dik 2.300 kilogram aan auto onderweg bent. Uiteraard zit de EL7 vol met rijhulpsystemen die er in theorie voor moeten zorgen dat je semi-autonoom kunt rijden, maar in deze test was de rijtijd te kort om dat goed te kunnen testen.
Batterij swappen
Dan komen we nu bij één van de échte unique selling points van NIO: de ‘battery swap stations‘. Je kunt de EL7 namelijk krijgen met twee batterijpakketten: 75 kWh of 100 kWh. Het leuke is echter dat je niet per sé aan één van de twee vast hoeft te zitten. Als je kiest voor ‘Battery as a Service’ (BaaS), kun je bij één van de swap stations je batterij omwisselen als je meer of juist minder actieradius nodig hebt. Of je kiest gewoon voor dezelfde batterijcapaciteit en rijdt binnen vijf minuten weer weg met een volle batterij. Of dit concept aan gaat slaan in Nederland is nog niet duidelijk, maar in het huidige tijdperk is NIO in ieder geval een pionier op dit gebied.
BaaS heeft nog een ander voordeel en dat is dat je gedurende de levensduur van de auto profiteert van eventuele technische ontwikkelingen op batterijgebied. NIO voorziet de swap stations namelijk altijd van de nieuwste batterijen, waardoor je op termijn ook verder doorontwikkelde batterijen in je auto kunt krijgen. Ook werkt NIO aan een batterij met een capaciteit van maar liefst 150 kWh die op termijn ook naar de swap stations komt. Daarmee moet een actieradius van 700 kilometer binnen bereik liggen.
Actieradius en prijzen NIO EL7
Momenteel komt de NIO EL7 met 100 kWh batterij 479 tot 509 kilometer ver, afhankelijk van het formaat wielen dat eronder zit. Met 75 kWh duikt de actieradius onder de 400 kilometer (367 tot 391 kilometer). Koop je de batterij bij de auto, dan kost de NIO EL7 met 75 kWh 88.900 euro en met 100 kWh 97.900 euro. Het nadeel is dan alleen wel dat je geen gebruik kunt maken van de swap stations. Wil je dat wel, dan kost de EL7 76.900 euro en betaal je maandelijks een bedrag voor de batterij. Voor 75 kWh betaal je 169 euro per maand, voor 100 kWh ligt dat bedrag op 289 euro per maand.
Opties kent NIO afgezien van de lakkleur, de wielen en de interieurkleur niet. Alle aanwezige uitrusting is dus standaard. Dan heb je het dus over de semi-autonome rijsystemen, een panoramadak, een audiosysteem met een vermogen van 1.000 Watt, elektrisch verstelbare stoelen en alle luxe die je op de plaatjes ziet. In dat licht bezien is de prijsstelling van de NIO EL7 vergeleken met zijn concurrenten dus behoorlijk scherp te noemen.
Conclusie NIO EL7
Om antwoord op de vraag uit de inleiding te geven: de ingrediënten voor succes zijn zeker aanwezig in de NIO EL7. De auto is goed afgewerkt, snel, luxueus en heeft bovendien een scherpe prijs. Daarnaast biedt BaaS toevoeging die op dit moment nog uniek is in de markt. Kortom, de kans is groot dat je de EL7 in de toekomst relatief vaak tegen zult komen in het straatbeeld.