
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: V8 wordt V6

Vanaf eind februari is de vernieuwde Porsche Cayenne ook leverbaar als GTS. Deze versie heeft zijn V8-motor ingeruild voor een V6, die meer vermogen en trekkracht koppelt aan een lager verbruik.
De Porsche Cayenne GTS vult niet alleen de ruimte tussen de S en de Turbo, maar onderscheidt zich ook door een duidelijk eigen karakter. Hij heeft de neus van de Cayenne Turbo, een aantal onderdelen is in contrasterend zwart gespoten en de SUV is voorzien van bredere wielkasten en 20-inch RS Spyder-Design wielen. In het interieur is de lederen bekleding afgezet met alcantara. Het extra sportieve onderstel is voorzien van Porsche Active Suspension Management (PASM). Vergeleken met het onderstel van de Cayenne S is de GTS met 24 millimeter verlaagd wat voor nog meer rijdynamiek zorgt. De letters GTS staan al sinds de legendarische Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 voor kracht en souplesse. Dat geldt ook voor de nieuwe Cayenne GTS die met een 3,6-liter V6-biturbomotor sterker is dan ooit. In vergelijking met zijn voorganger met V8-motor is het vermogen met 15 kW (20 pk) gestegen tot 323 kW (440 pk) en is het koppel met 85 Nm toegenomen tot 600 Nm. De Cayenne GTS accelereert nu van 0-100 km/u in 5,2 seconden en behaalt een top van 262 km/u. Ondanks de krachtigere motor is het brandstofverbruik met 0,9 liter per 100 kilometer gedaald. De levering start eind februari. De prijzen zijn nog niet bekend. Porsche komt ook met een nieuwe basisversie van de Cayenne. Deze is voorzien van een 3,6-liter V6 met een vermogen van 221 kW (300 pk). Hij verbruikt gemiddeld 9,2 l/100 km en stoot daarbij 215 gram CO2 per kilometer uit (-21 g/km). Naar verwachting wordt de basis-Cayenne duurder dan de sterkere Porsche Cayenne S E-Hybrid. De plug-inhybride kost in ons land 84.500 euro dankzij de uitzonderlijk lage CO2-uitstoot.