Nieuwe Subaru BRZ verklapt details opvolger Toyota GT86
Met sterkere 2,4-liter boxermotor
Subaru heeft de nieuwe generatie BRZ gepresenteerd. Met het model verklapt Subaru ook direct details van de opvolger van de Toyota GT86, die GR 86 gaat heten. Er is wel een maar…
De maar…
En ook maar direct met die ‘maar’ te beginnen: de nieuwe Subaru BRZ komt niet naar Europa. Dat zet vraagtekens bij de marktplannen van de nieuwe Toyota GT86. Toch is er hoop: want Toyota verkoopt in Europa ook de GR Yaris, een model met een hogere CO2-uitstoot. Wat dat betreft kan de GT86 dus ook in Europa op de markt komen. De BRZ gaat in ieder geval aan onze neus voorbij. Best logisch: want CO2-technisch staat Subaru er slechter voor dan Toyota die dankzij hybride technologie al jarenlang lage CO2-gemiddelden noteert.
Stijver platform
De BRZ komt wel buiten Europa op de markt. Vooral de Verenigde Staten is een belangrijke markt. Het model heeft een 60 procent stijver platform, goed voor de wendbaarheid. Het dak, de voorschermen en de motorkap zijn gemaakt van aluminium, goed voor het zwaartepunt.
Boxermotor
Onder de motorkap is het opnieuw feest: we bespeuren een boxermotor met een een inspuitsysteem van Toyota. Subaru bouwt het blok, maar Toyota zal hem straks ook gebruiken in de nieuwe GT86, die overigens GR 86 gaat heten. Met de GR van Gazoo Racing.
Meer vermogen
In tegenstelling tot de vorige BRZ met 2,0-liter viercilinder boxermotor, heeft het blok in de nieuwe BRZ een longinhoud van 2,4 liter. Het vermogen stijgt van 200 naar een stevige 231 pk. Het koppel nam met 15 procent naar 249 Nm. De nieuwe 4,26 meter lange, 1,78 meter brede en 1,31 meter hoge BRZ heeft nog altijd achterwielaandrijving. Ook wat dat betreft is het dus nog altijd feest. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. De marktintroductie vindt plaats in 2021.