Nieuwe Renault 5 is een rijdend stopcontact
De nieuwe Renault 5 wordt het eerste model van het merk met een bidirectionele boordlader. De nieuwe ‘R5’ kun je dus zien als rijdend stopcontact waarmee je ook andere apparaten kunt voeden met de elektriciteit van de auto.
V2G
Renault maakt bekend dat de aanstaande Renault 5 beschikt over V2G-technologie. V2G staat voor vehicle-to-grid (‘auto-naar-elektriciteitsnet’). Hiermee kan de batterij van een auto niet alleen worden opgeladen, maar kan ook energie uit de batterij worden gehaald om bijvoorbeeld te benutten voor huishoudelijk gebruik. Dit is vooral effectief tijdens piekmomenten, wanneer de energie relatief duur is wegens de grote vraag. Het opladen van de auto vindt dan weer plaats tijdens daluren, wanneer elektriciteit goedkoper is.
Slechts het begin
De toekomstige, 100% elektrische Renault 5 is de eerste van een reeks nieuwe Renault-modellen die met een bidirectionele lader wordt uitgerust. Behalve dat de V2G-technologie het mogelijk maakt om elektriciteit te leveren aan het net, kan de bidirectionele lader ook worden gebruikt om elektrische apparaten te voeden dankzij V2L (Vehicle-to-Load). Met een speciale, door Renault ontworpen adapter die wordt aangesloten op de laadpoort levert de auto dezelfde energie als een 220V-stopcontact. Handig voor bijvoorbeeld een elektrische barbecue op de camping of om met een stofzuiger het interieur schoon te maken.