Land Rover onthult nieuwe Range Rover Evoque
Verandering met kleine stapjes, zo blijft deze urban-SUV herkenbaar.
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Acht jaar geleden verbaasde fabrikant Land Rover de wereld met de presentatie van de nieuwe Range Rover Evoque. Een succesvolle move: meer dan 775.000 exemplaren van deze compacte SUV vonden sindsdien hun weg naar een koper. Daar komt nu een vervolg op: een nieuwe generatie heeft het levenslicht gezien.
Herkenbaar
Belangrijkste conclusie na de eerste aanblik: Land Rover kiest voor verandering met kleine stapjes. Het uiterlijk is in grote lijnen gelijk gebleven. Er is daarbij nadrukkelijk gekeken naar de Range Rover Velar om subtiele wijzigingen door te voeren. Zo blijft de Range Rover Evoque zeer herkenbaar, maar oogt duidelijk strakker en dus moderner.
De aflopende daklijn en oplopende schouderlijn, gevoegd bij de gezichtsbepalende grote grille, maken de nieuweling een herkenbare telg van de Range Rover-familie. Die overigens een beetje gegroeid is: de wielbasis met 20 mm en de bagageruimte met 10% tot 591 liter.
Klap je de achterbanken neer, dan groeit die ruimte tot 1.383 liter. De beenruimte achterin is iets verbeterd, er zijn meer opbergvakken, de complete binnenruimte is door een vernieuwde architectuur (Premium Transverse Architecture) toegenomen. De verzonken deurgrepen van de Range Rover Velar vonden ook hun weg naar de Evoque.
LEES OOK: Autotest – Range Rover Sport SVR
Bruisende creativiteit
Voor deze gelegenheid sloeg Land Rover de tenten op in The Old Truman Brewery, een even historische als hippe plek in Oost-Londen. Hier vind je een keur aan creatieve bedrijven, trendy winkeltjes en bijzondere ondernemingen, voelen hipsters zich thuis en barst het bij wijze van spreken van de eettentjes uit alle hoeken van de wereld. Er hangt een sfeer van vernieuwingen en bruisende creativiteit en daar wil Land Rover graag bij aansluiten.
Personalisatie
Zelf spreekt Land Rover van ‘een verfijnde evolutie van het origineel.’ Er is ook veel voor te zeggen: de Evoque won meer dan 225 internationale prijzen. Dan is het verstandig om het goede te behouden, dat wordt in de kringen waarin de Range Rover Evoque wordt gekocht in het algemeen ook zeer op prijs gesteld. Personalisatie, dus de auto naar eigen wens en inzicht uitrusten, blijft ook bij de nieuwkomer een troef.
Hybride aandrijflijnen
Een belangrijke ontwikkeling is dat de nieuwe Range Rover Evoque ook wordt aangeboden met hybride-aandrijflijnen. De Britse fabrikant moet wel, vanwege de toenemende eisen ten aanzien van CO2-emissies. Van meet af aan is een mild-hybridvariant te koop, de eerste keer dat Land Rover een dergelijk type in een van zijn modellen gebruikt.
De nieuwe aandrijflijn is te koop met alle benzine- en dieselmotoren uit het gamma. Een plug-in hybridevariant volgt in 2019, net als 1,5-driecilinder benzinemotoren. Een zescilinder staat niet op de planning, het aanbod omvat verder 2,0-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren.
Land Rover lanceert de nieuwe Evoque in Nederland in eerste instantie voor prijzen vanaf zo’n 55.000 euro. Zuinigere en dus goedkopere varianten volgen later.
“De Range Rover Evoque won meer dan 225 internationale prijzen. Dan is het verstandig om het goede te behouden”
Digitale wondertjes op wielen
Moderne auto’s zijn digitale wondertjes op wielen. De Evoque is wat dat betreft bepaald geen uitzondering. Natuurlijk is de software opgewaardeerd, maar er is meer. Zo heeft de SUV een ‘slimme achteruitkijkspiegel’. Die verandert in een videoscherm door het overhalen van een schakelaar. Dan toont een camera achterop haarscherp wat er achter de auto gebeurt, wat superhandig kan zijn doordat bagage of passagiers het zicht naar achteren belemmeren.
Water doorkruisen
Een andere nouveauté op digitaal gebied is de toepassing van Ground View-technologie: camera’s tonen op het Touch Pro Duo-systeem een zichtveld van 180 graden aan de voorkant van de auto. Dat biedt voordelen bij verkeer in drukke steden, bij het parkeren in krappe plekken of bij het terreinrijden. Hoewel dat laatste in de praktijk wellicht niet al te vaak gebeurt, kan de Range Rover Evoque nu 600 millimeter water doorkruisen, 100 mm meer dan voorheen.
Interessanter: de vierwielaangedreven Evoque ontkoppelt zich automatisch om brandstof te besparen als het kan. Terrain Response 2 is een geautomatiseerd systeem voor herkenning van de ondergrond dat automatisch de onderstelafstemming aanpast. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.