Nieuwe Porsche Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé met V8
Van 3,6-liter biturbo V6 naar V8
Je kon er op wachten: een nieuwe Porsche Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé. In de nieuwe Cayenne GTS is de 3,6-liter biturbo V6 van het vorige model vervangen door een V8-motor.
Van V6 naar V8
Geen downsizing dus, maar upsizing. De 4,0-liter biturbo V8-motor produceert 460 pk en 620 Nm. Dat is 20 pk en 20 Nm meer dan voorheen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt voor beide modellen 4,5 seconden (-0,6 seconden). De topsnelheid bedraagt 270 km/u; een toename van 8 km/u.
Sportuitlaatsysteem
Porsche koppelt de achtcilinder aan een 8-traps Tiptronic S automaat. De krachtbron heeft cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik te drukken. De V8-motor ademt uit via een sportuitlaatsysteem met twee centraal geplaatste ovalen uitlaatpijpen, dat exclusief voor de Cayenne GTS Coupé en in de toekomst ook voor de Cayenne Turbo Coupé wordt aangeboden – altijd in combinatie met het optionele lichtgewicht sportpakket.
Kenmerken
De Cayenne GTS-modellen hebben nog meer kenmerken. Denk aan een met twee centimeter verlaagde wielophanging, Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), 21-inch RS Spyder Design-wielen en forse remschijven (vóór: 390 x 38 millimeter, achter 358 x 28 millimeter ) met rode remklauwen.
Remmerij
Optioneel levert Porsche PSCB (Porsche Surface Coated Brake) of PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Andere opties zijn de driekamer-luchtvering met een tien millimeter verlaagd onderstel, achterasbesturing en actieve rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
LED-verlichting
De GTS-types zijn verder te herkennen aan LED-koplampen van het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en de LED-achterlichtstrip die donker getint zijn. De voorste luchtinlaten, de raamlijsten, de uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem en de opschriften op de achterzijde zijn ook zwart.
Alcantara
In het interieur past Porsche alcantara toe. Het materiaal is te vinden op de hemelbekleding, op de middenbanen van de stoelen en op de armleuningen van de middenconsole en de portieren. De standaard sportstoelen met 8-voudige verstelling behoren exclusief tot het GTS-pakket. Op de voorportieren, dorpellijsten, toerenteller en hoofdsteunen zijn de drie veelzeggende letters ‘GTS’ terug te vinden.
Prijzen Cayenne GTS-modellen
De nieuwe GTS-versies van de Cayenne zijn per direct te bestellen. De Cayenne GTS begint bij 178.900 euro en de Cayenne GTS Coupé kost 183.800 euro. De levering bij de Nederlandse Porsche Centra start in juli 2020.