achtergrondafbeelding

Autozoeker

Porsche Cayenne coupe

De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de auto wist zich te bewijzen en bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de auto wist zich te bewijzen en bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan.

Primeurs en records
De Cayenne bracht ook enkele primeurs voor het merk mee. Zo was het afgezien van de klassieke tractormodellen het eerste offroadvoertuig van het merk. Ook leverde men met de Cayenne S voor het eerst sinds 1996 weer een V8 in één van hun modellen. In 2017 vestigde de tweede generatie Cayenne een wereldrecord: een Cayenne S Diesel trok op eigen kracht een Airbus A380 over een afstand van 42 meter, met een speciale trekhaak als enige aanpassing op de standaard productie-Cayenne.

Turbohybride
Inmiddels is de Cayenne in 2018 een derde generatie ingegaan. Nog altijd blijft men vasthouden aan V6- en V8-motoren, maar nieuw is dat de E-Hybrid-plug-in hybrideversie nu ook leverbaar is voor de Turbo S-uitvoering. Onderhuids is de auto nog altijd nauw verwant aan de Audi Q7 en Volkswagen Touareg, maar met de Audi Q8, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus zijn er wel familieleden bijgekomen. Begin 2019 werd er voor het eerst een nieuwe carrosserievariant voor de Cayenne toegevoegd: de Coupé.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.995 cm³
Max. vermogen 250 kW (340 pk)
Bij 5.300 tpm
Max. koppel 450 Nm
Bij 1.340 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 12,1 m
Vermogensrange 250 tot 500 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie maart 2019
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 122.800

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 275/45 R20
L x B x H 4.931 x 1.983 x 1.676 mm
Wielbasis 2.895 mm
Massa leeg 1.960 kg
Max. aanh. gew. 3.500 kg
Inh. bag. ruimte. 625 l
Tankinhoud 75 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 9,3 l/100km
CO₂-emissie 212 g/km
Energielabel E

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 6,0 s
Topsnelheid 245 km/u