De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de auto wist zich te bewijzen en bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de auto wist zich te bewijzen en bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan.
Primeurs en records
De Cayenne bracht ook enkele primeurs voor het merk mee. Zo was het afgezien van de klassieke tractormodellen het eerste offroadvoertuig van het merk. Ook leverde men met de Cayenne S voor het eerst sinds 1996 weer een V8 in één van hun modellen. In 2017 vestigde de tweede generatie Cayenne een wereldrecord: een Cayenne S Diesel trok op eigen kracht een Airbus A380 over een afstand van 42 meter, met een speciale trekhaak als enige aanpassing op de standaard productie-Cayenne.
Turbohybride
Inmiddels is de Cayenne in 2018 een derde generatie ingegaan. Nog altijd blijft men vasthouden aan V6- en V8-motoren, maar nieuw is dat de E-Hybrid-plug-in hybrideversie nu ook leverbaar is voor de Turbo S-uitvoering. Onderhuids is de auto nog altijd nauw verwant aan de Audi Q7 en Volkswagen Touareg, maar met de Audi Q8, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus zijn er wel familieleden bijgekomen. Begin 2019 werd er voor het eerst een nieuwe carrosserievariant voor de Cayenne toegevoegd: de Coupé.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cm³ |
Max. vermogen | 260 kW (353 pk) |
Bij | 5.400 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.450 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,2 m |
Vermogensrange | 260 tot 544 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2019 |
Laatste facelift | april 2023 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 155.000 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/55 R20 / 295/45 R20 |
L x B x H | 4.930 x 1.983 x 1.678 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 2.060 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 592 l |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,9 l/100km |
CO₂-emissie | 247 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,7 s |
Topsnelheid | 248 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng