Voilà, de nieuwe Peugeot 308
Peugeot heeft de volledig nieuwe 308 ontwikkeld alsof het voortbestaan van het merk ervan afhangt. De vijfdeurs hatchback is in geen enkel opzicht te vergelijken met de huidige 308 en hij maakt een kwaliteitsslag als nooit tevoren. Alleen de naam is hetzelfde. Dat is overigens uniek, want nooit eerder droeg een nieuw Peugeot-model de naam van zijn voorganger.
De nieuwe 308 is ontworpen volgende dezelfde designstrategie als de Peugeot 208. Behalve het familiegezicht met opvallende led-dagrijverlichting vertegenwoordigt ook het interieur het nieuwe Peugeot-DNA. De zogenoemde i-cockpit heeft een klein stuurwiel, een hooggeplaatst instrumentenpaneel en een prominente middenconsole met een 9,7-inch kleurenscherm. Kwaliteit Volgens Peugeot behoort het hoge kwaliteitsniveau tot de belangrijkste kenmerken van de nieuwe 308. Het merk benadrukt dat de kwaliteit tot het beste in het segment behoort en dat Peugeot daarmee zijn ambities nastreeft om het hele gamma op een hoger plan te brengen. Platform De Peugeot 308 maakt, evenals de nieuwe Citroën C4 Picasso, gebruik van het nieuw ontwikkelde EMP2-platform. Groot voordeel van dit platform is het 140 kg lagere voertuiggewicht. Vanzelfsprekend verbeterd dat het rijgedrag en het brandstofverbruik. Met een lente van 4,25 meter lang en een hoogte van 1,46 meter is de Peugeot 308 redelijk compact. Door de slimme architectuur biedt hij desondanks een ruim interieur en een bagageruimte met een inhoud van minimaal 470 liter. 85 gram Met welke motoren de 308 leverbaar wordt, is nog niet exact bekend. De fabrikant laat wel weten dat de zuinigste versie minder dan 85 gram CO2/km uitstoot, waardoor die tot eind 2014 in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. De Nederlandse introductie van de nieuwe Peugeot 308 staat gepand op 17 oktober aanstaande.