Dit is de nieuwe Mini
Mini presenteert de derde generatie Mini. Het iconische model is volledig nieuw ontworpen, hij is ruimer dan zijn voorganger en hij zit boordevol innovatieve technologie. Uiteraard heeft hij zijn zeer herkenbare uitstraling behouden. De nieuwe Mini komt in maart op de markt en is dan leverbaar met drie- en viercilinder turbomotoren.
De nieuwe Mini toont veel gelijkenissen met het huidige model, maar als je ze naast elkaar zet, zijn de verschillen direct zichtbaar. De derde generatie is in alle richtingen gegroeid, en door de lagere voor- en achterruit wordt vooral de breedte van de auto extra geaccentueerd. Dankzij de toegenomen afmetingen biedt de Mini nu meer zitruimte en de inhoud van de kofferbak groeide tot 211 liter (+51 liter). In het luxe interieur is extra aandacht besteed aan comfort en ergonomie. Voor betere afleesbaarheid bevindt de snelheidsmeter zich nu achter het stuurwiel. Het grote centrale display, het Mini Centre Instrument, wordt aangestuurd door de Mini Controller in de middenconsole en geeft nu visuele feedback. Andere nieuwe features zijn de optionele Head-up display, de Park Assistant en de achteruitrijcamera. Nieuwe veiligheids- en assistentiesystemen zijn er in de vorm van een grootlichtassistent, een cameragestuurde remassistent en adaptieve cruisecontrol en een actieve motorkap voor optimale bescherming van voetgangers. Het nieuwe model biedt allerlei innovatieve systemen ter verbetering van de rijeigenschappen en de veiligheid. Mini belooft een nóg dynamischer rijgedrag dankzij de nieuwe multilink-achteras, de elektromechanische stuurbekrachtiging, de Dynamic Traction Control en het elektronische sperdifferentieel. De bestuurder heeft keuze uit drie rijstanden die het rijkarakter beïnvloeden: MID (standaard), Green en Sport. De nieuwe Mini is vanaf de introductie leverbaar in drie varianten die op een nieuw platform zijn ontwikkeld: de Cooper, de Cooper S en de Cooper D. De Mini Cooper wordt aandreven door een geheel nieuwe 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 100 kW (136 pk) vermogen. In de Cooper S ligt een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 141 kW (192 pk). In de Cooper D dient een 1,5-liter driecilinder turbodiesel voor de aandrijving, in dit geval met een vermogen van 85 kW (116 pk) en een CO2-emissie van 92 g/km.