Nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse: next level
Met uniek interieur en vloerbekleding gemaakt van nylonafval
Mercedes-Benz legt de lat op het gebied van veiligheid en luxe voor zichzelf nog hoger met de introductie van de compleet nieuwe S-Klasse. Dat moet ook wel, want de S-Klasse is de best verkochte luxe limousine ter wereld. Wat heeft Mercedes-Benz gedaan om van de nieuwe S-Klasse een succes te gaan maken?
December 2020
De nieuwe S-Klasse kan vanaf medio september 2020 in Duitsland worden besteld en staat vanaf december 2020 in de showroom. De introductie in de Verenigde Staten en China vindt plaats in februari 2021. Prijzen maakt Mercedes-Benz later in 2020 bekend.
Vijf motorvarianten
Mercedes-Benz trapt af met vijf motorvarianten, allemaal zescilinder-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Het gaat om de S 450 4Matic (367 pk/500 Nm), S 500 4Matic (435 pk/520 Nm), een S 350 d en S 350 d 4Matic (286 pk/600 Nm) en een S 400 d 4Matic (330 pk/700 Nm). De benzineversies (S 450 en S 500) hebben mild-hybride ondersteuning met een maximale boost van 22 pk, afkomstig van de starter-generator.
Meer motoren
Een V8-motor met geïntegreerde startgenerator (ISG) en een 48V-boordsysteem zal in een later stadium leverbaar zijn. In 2021 volgt een plug-in hybrid met een volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 kilometer. In de toekomst komen er naar verwachting ook weer sportievere AMG-versies.
Exterieur evolutie
Het exterieur van de nieuwe S-Klasse is een evolutie van het vorige model. Waarom zou Mercedes-Benz het roer ook compleet omgooien, aangezien het model nog altijd goed verkoopt? Iets met ‘never change a winning team’.
Interieur revolutie
Het interieur is een ander verhaal. De opzet van het dashboard is wel radicaal anders. Het interieurdesign heeft volgens het merk elementen uit de interieurarchitectuur en yachtdesign. De sculptuur van dashboard, middenconsole en armleuningen lijkt boven een uitgestrekt landschap te zweven.
Twee verschillende head-up displays (HUD’s) zijn als optie leverbaar. De grotere HUD geeft ook augmented reality (AR)-content weer. Bij het navigeren worden onder andere animated afslagpijlen virtueel en met grote precisie op de rijbaan geprojecteerd.
Voor de rijassistentiefuncties wordt informatie van bijvoorbeeld de actieve afstandsassistent getoond. Het beeld wordt virtueel weergegeven op een afstand van 10 meter. Het weergavegebied komt overeen met dat van een 77-inch display.
‘Hey Mercedes’
De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ heeft nog meer zelflerende capaciteiten en biedt extra communicatiemogelijkheden door de activering van online services in de Mercedes me-app. Bovendien kunnen bepaalde acties ook zonder het activeringswoord ‘Hey Mercedes’ worden uitgevoerd. Hiertoe behoort ook het aannemen van een telefoongesprek. ‘Hey Mercedes’ legt nu tevens de voertuigfuncties uit en beantwoordt algemene vragen. In de S-Klasse kan de spraakassistent nu ook vanuit het achtercompartiment worden bediend.
Leeralgoritmen
Met behulp van camera’s in het bovenste bedieningspaneel en leeralgoritmen herkent de MBUX interieurassistent nu talrijke bedieningswensen. Het systeem doet dit door de hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal te monitoren en stuurt de bijbehorende voertuigfuncties aan op basis van die input. Al vóór het begin van de rit geeft het systeem bijvoorbeeld aan de bestuurder door of het kinderzitje correct is bevestigd op de voorpassagiersstoel.
Link met thuis
Met de MBUX Smart Home-functie wordt de S-Klasse nu ook een controlecentrum voor de woning van de Mercedes-Benz rijder, aangezien de huizen van veel mensen steeds intelligenter worden. Mobiele intelligentie zorgt voor maximaal bedieningsgemak op afstand. Wifi en sensoren maken communicatie met de woning mogelijk. De temperatuur en de verlichting, eventuele rolgordijnen en elektrische apparaten kunnen op afstand worden gemonitord en geregeld. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over gewenste of ongewenste bezoekers.
Energizing-comfortprogramma
Mercedes-Benz heeft verder het zogeheten Energizing-comfortprogramma in de nieuwe S-Klasse verbeterd. Innovaties als massage met behulp van vibrerende motoren in de stoelzitting en resonantieoverbrenging door het Burmester high-end 4D surround sound system zijn geïntegreerd. Dit maakt basklanken voelbaar. De directe nabootsing van de geluidsresonantie in de stoelen voegt een nieuw aspect toe aan de 3D-luisterervaring – de 4D-sound, geïnspireerd op de klankschaalmassage. De voelbare intensiteit van het geluid kan voor elke stoel individueel worden aangepast. De muziekbeleving wordt nog intenser dankzij deze voelbare component. Hiervoor zijn in de rugleuning van elke zitting twee exciters geïntegreerd.
Autonoom rijden?
Mercedes-Benz wil het technisch mogelijk maken dat de S-Klasse onder bepaalde omstandigheden op veilige wijze hoog geautomatiseerd rijdt en daarbij voldoet aan de strenge wettelijke eisen die worden gesteld aan een zogeheten Level 3-systeem . Naar verwachting zal de S-Klasse vanaf de tweede helft van 2021 met de nieuwe Drive Pilot in situaties met een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland hoog geautomatiseerd kunnen rijden. Door de bestuurder te ontlasten, heeft deze tijd voor andere activiteiten , zoals surfen op het internet of e-mails afhandelen in de In-Car Office – om zo tijd te besparen.
Inparkeren met smartphone
Ook leuk: de bestuurder kan de S-Klasse via een smartphone met de remote parkeerassistent in- en uitparkeren. De bediening is aanzienlijk vereenvoudigd. Met de voorbereiding voor de Intelligent Park Pilot is de S-Klasse voorbereid op Automated Valet Parking (AVP, SAE-niveau 4). In combinatie met de noodzakelijke optionele uitrusting en de bijbehorende Mercedes me connect-service (landafhankelijk) beschikt de nieuwe S-Klasse over de technologie om parkeergarages met AVP-infrastructuur volledig automatich en bestuurderloos in- en uit te rijden, voor zover de nationale wetgeving dit toestaat.
Achterasbesturing
De achterasbesturing (optie) met een stuurhoek tot 10° verbetert de wendbaarheid in de stad. Zelfs in het geval van de S-Klasse met lange wielbasis en vierwielaandrijving wordt de draaicirkel met 1,9 meter gereduceerd tot minder dan 10,9 meter.
Luchtvering is standaard
De luchtvering Airmatic met traploos verstelbare demping ADS+ behoort tot de standaarduitrusting. Een nauw samenspel tussen alle onderstel- en regelsystemen zorgt voor maximale stabiliteit en veiligheid. Mercedes-Benz heeft nu een nieuwe functie van Pre-Safe Impulse Side toegevoegd aan de maatregelen die worden uitgevoerd in de fase voordat de aanrijding plaatsvindt.
Wanneer een aanrijding van opzij dreigt, kan de carrosserie binnen enkele tienden van een seconde met maximaal 80 mm omhoog worden getild door het onderstel E-Active Body Control op basis van 48-volt techniek. Dit vermindert de belasting van de portierconstructies, omdat de dorpel meer energie kan absorberen dankzij de hogere positie. Hierdoor kan de vervorming van het passagierscompartiment en de belasting op de inzittenden worden verminderd. Met behulp van radarsensoren wordt een mogelijke aanrijding van opzij herkend.
Digital Light
Elke koplamp beschikt bij Digital Light over een lichtmodule met drie krachtige leds die licht produceren dat door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt dus meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Dit maakt een zeer nauwkeurige lichtverdeling mogelijk.
De grootlichtassistent is meer dan 100 keer nauwkeuriger dan 84 pixel-licht bij het uitsluiten van tegenliggers of verkeersborden uit de lichtbundel. Ook de licht-/schaduwverdeling en de lichtverdeling van alle andere adaptieve lichtfuncties worden met aanzienlijk meer precisie gerealiseerd, waarbij de verlichting specifiek wordt afgestemd als mistverlichting, snelwegverlichting of stadsverlichting.
Interactieve interieurverlichting
Dankzij de led-technologie heeft de nieuwe S-Klasse ook een sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van interieurverlichting: Mercedes-Benz heeft nu voor het eerst een interactieve interieurverlichting gerealiseerd. De actieve sfeerverlichting (optie) is nu geïntegreerd in de rijassistentiesystemen en kan de waarschuwingen optisch versterken. Dit maakt ook de bijbehorende terugkoppeling voor de comfortsystemen mogelijk. Daarbij valt te denken aan de airconditioning of de ‘Hey Mercedes’ spraakassistent.
Aero-akoestiek
Bij de S-Klasse zijn ook verdere verbeteringen op het gebied van aero-akoestiek gerealiseerd. Het nieuwe model is nog stiller dan het uitgaande type. De hoge stijfheid van de carrosserie vormt de basis voor beter geluids- en trillingscomfort. Zo zijn de openingen voor de kabeldoorvoer in het schutbord voorzien van dubbele afdichtingen. Om een motorgeluid te realiseren dat in het interieur als verfijnd en onopvallend wordt ervaren, is de isolatie van het schutbord doorgetrokken naar de zijkanten van de A-stijlen en het vloergedeelte. Ook maakt Mercedes-Benz in bepaalde carrosseriedelen voor het eerst gebruik van akoestisch schuim.
Lekker eco!
In de S-Klasse wordt meer dan 98 kilogram aan onderdelen gebruikt die gemaakt zijn van grondstofbesparende materialen. Het aantal onderdelen dat gerecycled materiaal bevat, bedraagt nu 120 – meer dan twee keer zo veel als bij het vorige model. Nog eens ongeveer 40 kilogram aan onderdelen wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen.
Voor de vloerbekleding wordt nu een nieuw, gerecycled materiaal gebruikt. Dit materiaal – dat de merknaam Econyl heeft – bestaat uit gerecycled nylon. Het wordt vervaardigd door het terugwinnen van nylonafval dat bestemd is voor de stortplaats, bijvoorbeeld oude visnetten, stofresten uit het fabricageproces en tapijt. Deze worden verzameld en omgezet in een nieuw materiaal met dezelfde eigenschappen als nylon dat van nieuwe grondstoffen wordt gemaakt.
Het recyclingproces dat gebruikt wordt om het materiaal te produceren zorgt voor een lagere CO2-emissie vergeleken met de productie van nieuw nylon. Het stelt Mercedes-Benz ook in staat om materialen in omloop te houden.