Nieuwe Mercedes-Benz GLS ook als 580 4Matic
Grootste SUV van Mercedes-Benz in het nieuw
Mercedes-Benz heeft zijn grootste SUV – de GLS – van top tot teen vernieuwd. De zevenzits SUV beleeft zijn wereldpremière op de New York International Auto Show (19 tot 28 april 2019). De in Tuscaloosa (Alabama/VS) geproduceerde GLS staat vervolgens eind 2019 bij de Amerikaanse en Europese dealers, onder meer als 580 4MATIC met geëlektrificeerde V8-motor.
Fullsize luxury SUV
Hoe zat het ook alweer met die GLS? De eerste generatie ging nog met de naam GL door het leven. Deze zevenzitter debuteerde in 2006. In 2015 kwam er een facelift. Bij deze gelegenheid werd de naam veranderd naar GLS. Saillant detail: de GLS is marktleider in het segment van fullsize luxury SUV’s. Nu presenteert Mercedes-Benz de compleet nieuwe GLS die qua design meer aansluit op de onlangs vernieuwde GLE.
Groter en ruimer
De nieuwe GLS is een forse SUV. Hij meet 5.207 mm in de lengte (+77 mm) en is 1.956 mm breed (+22 mm). De wielbasis komt uit op 3.135 mm, dat is 60 mm meer dan de wielbasis van zijn voorganger.
Die toegenomen wielbasis zorgt volgens Mercedes-Benz voor aanzienlijk meer interieurruimte, met name op de tweede zitrij waar de stoelen bovendien naar voren en naar achteren kunnen worden geschoven. De beenruimte is op de tweede zitrij vergroot met 87 mm wanneer de stoelen zich in de achterste stand bevinden.
Lekker zitten
Alle stoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar. De stoelen op de derde zitrij zijn volwaardige zitplaatsen die geschikt zijn voor mensen met een lengte tot 1,94 meter. Deze stoelen beschikken voor het eerst over stoelverwarming. Bovendien zijn hier ook usb-aansluitingen te vinden.
De stoelen op de derde zitrij kunnen bovendien in de bodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten tot maximaal 2.400 liter. De stoelen op de tweede zitrij kunnen volledig worden neergeklapt. Daarnaast is er voor het eerst een zespersoons variant met twee luxe, individuele stoelen op de tweede zitrij leverbaar.
Infotainment, ook achterin
Het interieur van de GLS lijkt sterk op dat van de onlangs geïntroduceerde nieuwe GLE. Ook in de GLS past Mercedes-Benz dus forse displays (twee grote 12,3 inch displays) toe en het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) met spraakassistent ‘Hey Mercedes’.
Ook de passagiers achterin hebben hun eigen infotainmentstation als gekozen wordt voor het comfortpakket. Dit pakket omvat een 7 inch Android tablet met een eigen dockingstation in de grotere, luxueuze middenarmsteun op de tweede zitrij.
Head‑up display
Met deze tablet is bediening van alle MBUX comfort- en entertainmentfuncties vanaf de zitrijen achterin mogelijk, zoals toegang tot radio, tv, media, telefoon en internetbrowser. Hiermee kan tevens het comfortpakket achter en de automatische airconditioning met vijf zones voor de achterzitplaatsen worden aangestuurd.
De bestuurder kan uiteraard op elk gewenst moment de aansturing van alle opties en functies overnemen vanaf zijn stoel. De middenconsole biedt ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en extra usb-aansluitingen. Optioneel levert Mercedes-Benz een head‑up display met een resolutie van 720 x 240 pixels.
GLS 580 4Matic
Zoals gezegd is de GLS 580 4Matic nieuw op de menukaart. Het gaat hier om een nieuwe, geëlektrificeerde V8-motor met 48V-systeem en geïntegreerde startdynamo. Deze motor levert een vermogen van 489 pk (360 kW) en een koppel van 700 Nm, alsmede een extra koppel van 250 Nm en 22 pk (16 kW) die kortstondig beschikbaar zijn via EQ Boost.
De geïntegreerde startdynamo (ISG) is verantwoordelijk voor hybride functies zoals EQ Boost en energieterugwinning. Het 48V-boordsysteem voorziet niet alleen stroomverbruikers met een hoog verbruik van energie, zoals de waterpomp en de aircocompressor, maar tevens de geïntegreerde startdynamo (ISG), die ook energie aan de accu levert met behulp van zeer efficiënte energierecuperatie.
GLS 400 d 4Matic
Mercedes-Bent levert ook een GLS 400 d 4Matic met een 330 pk (243 kW) en 700 Nm sterke zescilinder-in-lijn dieselmotor. Alle motorvarianten van de GLS hebben een 9G-Tronic automatische transmissie. Verder heeft de GLS standaard de luchtvering Airmatic met adaptieve dempers. Ook grappig: de GLS krijgt een zogeheten Carwash-functie.