Nieuwe krachtbron voor Panamera Diesel
Porsche heeft onlangs de gehele Panamera-reeks vernieuwd en verbeterd, maar de Panamera Diesel bleef technisch ongewijzigd. Daar is nu verandering in gekomen. Wie er nu een bestelt, ontvangt begin 2014 een exemplaar met een meer vermogen, een verbeterde automaat en Torque Vectoring Plus voor nog meer stabiliteit.
De vernieuwde Porsche Panamera Diesel is te koop voor prijzen vanaf 104.300 euro. Porsche heeft de 3,0-liter V6 dieselmotor volledig binnenstebuiten gekeerd. Vooral de bewegende delen, zoals de krukas en de zuigers, zijn in vergelijking met de vorige motor volledig nieuw ontwikkeld. Tevens wordt voor het eerst een watergekoelde turbo toegepast. Het gebeurt niet vaak dat een nieuwe motor meer CO2 uitstoot dan de motor die hij vervangt. Dat is bij de Panamera Diesel echter wel het geval. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 6,4 l/100 km met een CO2-emissie van 169 g/km. Dat is 0,1 liter en 3 gram meer dan de huidige Panamera Diesel. Maar dit minimale verschil laat meteen zien dat Porsche goed werk heeft verricht. De nieuwe motor levert namelijk 211 kW (300 pk) vermogen en 650 Nm koppel. Dat is 37 kW (50 pk) en 100 Nm meer dan de huidige dieselmotor. De sprint van 0-100 km/u duurt nu zes seconden en de topsnelheid steeg van 244 tot 259 km/uur. Volgens Porsche is het rijgedrag verbeterd dankzij het standaard aanwezige Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+). Dit systeem werkt met een variabele koppelverdeling op de achterwielen en een elektronisch geregeld sperdifferentieel achter. Verder loopt de overbrenging niet meer over de achteras en de overbrengingsverhoudingen van de eerste vier versnellingen van de achttrapsautomaat zijn nu korter. Al met al zorgt dat voor een snellere acceleratie en een lager toerental bij hogere snelheden.