Nieuwe hypercar van Porsche, wanneer?
Interview met Michael Steiner, bestuurslid voor R&D bij Porsche
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche heeft een roemrijk verleden met super- en hypercars. Denk aan de Carrera GT met ongeblazen V10 of de plug-inhybride 918 Spyder. Zit er meer in de pijplijn van Porsche op het gebied van een supercar of hypercar? Michael Steiner, bestuurslid voor R&D bij Porsche, geeft antwoord.
Zo uitverkocht
“Zulke auto’s brengen we niet continu uit. Ik hoop dat we op een gegeven moment opnieuw de kans krijgen om te laten zien wat er technisch mogelijk is. De markt voor dit soort auto’s is nooit te klein voor Porsche, dus er is potentie. Als we zo’n auto uitbrengen, dan zijn ze vaak al direct uitverkocht”, aldus Steiner in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl.
Focus op Taycan
Steiner: “In de laatste jaren ligt de focus van het Porsche R&D-centrum vooral op de Taycan: de eerste volledig elektrische Porsche. Na dit project is er wellicht ruimte voor een supercar, maar niet op korte termijn.”
Veel gewicht toevoegen
Dan rest de vraag: wordt zo’n auto een hybride of batterij-elektrisch? “Interessant is dat er in de markt een strijd gaande is tussen performance hybrids en batterij-elektrische auto’s. In mijn optiek is een hybride auto nog altijd sneller op het circuit, ook al doet een BEV er niet veel voor onder. Het gewicht van de batterijcellen is echter nog steeds hoog. Voor 400 tot 500 kilometer range volgens de WLTP moet je veel gewicht aan een supercar toevoegen.”