Nieuwe Cupra Leon: 2 carrosserievarianten, 3 aandrijflijnen
Cupra Leon hatchback en Sportstourer dit najaar op de markt
SEAT’s performancemerk Cupra introduceert de geheel nieuwe Cupra Leon, gebaseerd op de nieuwe Seat Leon. De Cupra Leon komt in meer smaken dan ooit. Hij is er als vijfdeurs hatchback of als praktische Sportstourer. Daarnaast is er keuze uit drie aandrijflijnen, waaronder een PHEV!
Vier dealers
De Cupra Leon is na de Ateca de tweede modelserie van het nieuwe high-performancemerk Cupra. De twee carrosserievarianten zijn gepresenteerd in Cupra’s nieuwe hoofdkantoor in Barcelona met de naam CUPRA Garage. De orderboeken openen in het najaar van 2020. De levering start nog voor de jaarwisseling. De Cupra-modellen zijn te bestellen bij vier Nederlandse Cupra-dealers, te weten A-Point in Amsterdam, Rijnwoud in Rotterdam, Century in Groningen en Van den Udenhout in Den Bosch. Prijzen maakt Cupra later pas bekend.
Koper
De verschillen ten opzichte van een reguliere Seat Leon zijn niet heel moeilijk om te ontdekken. Cupra heeft een geheel eigen kleurenpalet ontwikkeld met eigen designkenmerken. De kleuren grijs en koper zijn leading. Cupra past naast sportiever bumperwerk ook koperkleurige Brembo-remklauwen toe en installeert 18- of 19-inch koper- of diamantkleurige wielen. Er is keuze uit zes verschillende wieldesigns en acht carrosseriekleuren, waaronder twee speciale optionele tinten en twee optionele mat-opties.
Sport View-scherm
In het interieur keren de grijze details en koperkleurige elementen terug. Opvallend is een zogeheten Sport View-scherm biedt waarbij de bestuurder in één oogopslag alle data over toerental, koppel, vermogen, turbodruk en G-krachten kan inzien. Een digitaal instrumentarium is standaard, net als een infotainmentsysteem met 10-inch Retina touchscreen inclusief 3D-navigatie en stem- en gebarenbediening. Een gebruikelijke versnellingspook is verleden tijd. Cupra gebruikt een compacte transmissieschakelaar. Sfeerverlichting maakt het feestje compleet.
Drie aandrijflijnen
Je leest het goed: er is keuze uit drie aandrijflijnen. De instapper betreft een plug-in hybrid (eHybrid), te krijgen in de hatchback of estate. De aandrijflijn van deze stekkerversie bestaat uit een 150 pk sterke 1.4 TSI turbo-benzinemotor en een elektromotor met 115 pk. Dankzij een 13 kWh lithium-ion accu kan de auto 60 kilometer emissievrij afleggen (WLTP). Het systeemvermogen komt uit op 245 pk met 400 Nm aan trekkracht. Via een wallbox kan de accu in 3,5 uur helemaal worden opgeladen (6 uur via een normale 230V aansluiting). Door een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer mag je in Nederland rekenen op een gunstige vanafprijs door een beperkte BPM-boete.
Voor de puristen
De échte puristen zullen eerder zwichten voor een Cupra Leon met enkel een turbobenzinemotor. De 2.0 TSI turbobenzinemotor met directe inspuiting levert 300 pk (400 Nm) of 310 pk (410 Nm). Kleine kanttekening: de versie met 310 pk heeft altijd 4Drive vierwielaandrijving en is alleen leverbaar in de Sportstourer. De Cupra Leon vijfdeurs hatchback heeft maximaal 300 pk en altijd voorwielaandrijving. Een geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel (VAQ) zorgt voor een efficiënte overbrenging van het vermogen op het wegdek.
Hoe te herkennen?
De Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 4Drive met 310 pk sprint in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Alle versies van de 2.0 TSI zijn standaard gekoppeld aan een DSG-automaat met dubbele koppeling en shift-by-wire technologie. Zien of een Cupra Leon 300 pk of meer heeft of een stekkeraansluiting is heel eenvoudig. De PHEV heeft twee uitlaten en de 300- en 310 pk-versies vier uitlaten.
Adaptieve onderstelregeling (DCC)
Cupra rust de Leon uit met adaptieve onderstelregeling, DCC genoemd. Via DCC is het karakter van de auto in te stellen via vier verschillende rijstanden: Comfort, Sport, Cupra en Individual. Ten opzichte van de nieuwe Seat Leon is het onderstel van de Cupra Leon vóór met 25 mm en achter met 20 mm verlaagd. Zo ontstaat een lager zwaartepunt. Het Brembo-remsysteem heeft schijfremmen vóór met een diameter van liefst 370 mm.