“Nieuwe auto kopen in Nederland steeds minder aantrekkelijk”
BPM op nieuwe auto’s blijft stijgen
De gemiddelde aanschafbelasting (BPM) op een nieuwe benzine-auto is tussen 2012 en 2018 met 56,4% gestegen (van 2.967 naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de BPM zelfs met 82,7% (van 4.857 naar 8.876 euro). Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s door RAI Vereniging.
Stijging staat haaks op belofte
Volgens voorzitter Steven van Eijck staat deze stijging haaks op de belofte van het Kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar”, aldus Van Eijck.
Aanschafbelasting
“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om in Nederland een nieuwe auto te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15% af te bouwen”.
“En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland zelfs nóg verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.”
Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3% en bedroegen die in 2018 ruim 2,1 miljard euro.
“Voor benzine-auto’s steeg de BPM tussen 2012 en 2018 met 56,4%, van 2.967 naar 4.643 euro.”
LEES OOK: Waarom auto’s tóch duurder worden de WLTP
Rem op vergroening
Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. Dit heeft grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.
Parallelimport
Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan 200.000 gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd: in totaal 207.717. Ruim een derde daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens Van Eijck voor een belangrijk deel substituut voor nieuw in Nederland.
De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram per kilometer hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126 t.o.v. 112 gram/km). De bij import vereiste BPM-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.
“Voor dieselauto’s steeg de BPM tussen 2012 en 2018 met 82,7%, van 4.857 naar 8.876 euro.”
LEES OOK: Ministerie van Financiën: “BPM-tarieven voor 2019 aanpassen niet nodig”
Klimaatakkoord
“Ons huidige autobelastingstelsel is volstrekt onhoudbaar en moet op de schop”, stelt Van Eijck. “We moeten het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. RAI Vereniging heeft al eerder aangetoond dat een systeem van ‘betalen naar gebruik’, waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren. En dat terwijl de overheidsinkomsten op peil blijven en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt. Het is nú tijd om door te pakken.”