Nieuw: Smart Fortwo en Forfour
• Keuze uit 3 driecilinder benzinemotoren
• Even lang (2,69 m) als huidige Fortwo, wél breder
• Geen semi-automaat meer
• Standaard met zijwind-assistent
Het excuus dat je in een Smart de weg af waait om er niet in te hoeven rijden, behoort met de nieuwe Fortwo tot het verleden. Het tweezittertje is namelijk standaard uitgerust met ‘Crosswind Assist’, een zijwind-assistent. Als de bestuurder van de nieuwe Smart Fortwo in een bepaalde mate moet bijsturen vanwege een sterke of plots opkomende zijwind, grijpt ‘Crosswind Assist’ in. Dat doet het systeem door bij te remmen. Of dit in de praktijk werkt, weten we niet. De nieuwe Smart Fortwo beleefde pas gisterenavond in Berlijn zijn wereldpremière. Er in zitten en aanraken mocht, maar rijden kan pas verderop in het jaar. En pas in november staat de nieuwe Smart Fortwo in de showroom. Kleine draaicirkel De nieuwe Smart Fortwo is net zo lang als zijn voorganger: 2,69 m. Wel is hij breder (+ 10 cm). Daardoor voelt het – overigens opvallend gestileerde – interieur minder benauwend aan dan voorheen. Bovendien ziet het wagentje er hierdoor wat ‘dikker’ uit. De materialen die Smart voor het interieur gebruikt heeft, voelen beter aan en ogen duurder dan in de huidige Fortwo. De bagageruimte bedraagt 260 liter (was 220 liter). Trots is Smart op de kleine draaicirkel van 6,95 m. Dat getal kwam tijdens de presentatie meerdere keren voorbij. Handbak of automaat Smart levert de nieuwe Fortwo met de keuze uit drie driecilinders, benzine welteverstaan. De vermogens bedragen 45 kW/60 pk, 52 kW/71 pk en 66 kW/90 pk. Op de basismotor moeten we het langst wachten, die verschijnt enkele maanden na de marktintroductie. Een handgeschakelde vijfbak is standaard. Smart heeft dus afscheid genomen van de semi-automaat waarmee de huidige Fortwo is uitgerust. Optioneel is de nieuwe Smart Fortwo met een zestraps automaat met dubbele koppeling leverbaar, een primeur in zijn klasse. Terugkeer Forfour Tegelijkertijd met de presentatie van de nieuwe Fortwo, vierde Smart ook de terugkeer van de Forfour. Juist, de Fortwo maar dan langer en met een achterbank(je). Naar verwachting gaat de Forfour circa zeshonderd euro meer kosten dan de Fortwo. De Forfour is duidelijk langer, maar met zijn 3,49 m lengte behoort hij wel degelijk thuis in het A-segment van de automarkt. Dat hij wel wat wegheeft van de nieuwe Renault Twingo klopt; beide auto’s zijn samen ontwikkeld.