Nederlandse parel: Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition
Weglaten van lak scheelt kilogrammen
Het is een hele mond vol, maar je mond valt er ook van open van verbazing. Dit is de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition. Met de groeten uit Nederland.
Extreem
Het Nederlandse Donkervoort timmert extreem hard aan de weg. Met de nadruk op extreem, want de auto’s worden extremer en sneller dan ooit. Op basis van de gloednieuwe D8 GTO-JD70 – gelimiteerd op zeventig stuks – is het nu ook mogelijk om een BNCE-variant te bestellen.
Bare Naked Carbon Edition
BNCE staat voor Bare Naked Carbon Edition en is leverbaar met een transparante blankelaklaag of met een kleuraccent, naar wens met een matte of glanzende afwerking. Zo krijgt de JD70 een heel andere textuur, die de kunst van koolstofvezel zichtbaar maakt, terwijl de auto er bovendien lichter van wordt. Want ook met het weglaten van lak kun je enkele kilo’s besparen.
Zeventigste verjaardag
De JD70 is ontwikkeld als eerbetoon aan oprichter Joop Donkervoort, ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort Automobielen: “De BNCE is ontwikkeld om de JD70 verder te kunnen personaliseren. De mogelijkheden om de auto te individualiseren gaan verder dan die van het gebruikelijke kleurenpalet. Het koolstofweefsel blijft identiek. We gebruiken speciaal ontwikkelde inkt die we vermengen met de blanke lak. Op die manier creëren we een kleuraccent, waarbij het lijkt of de vezel die kleur heeft. We kunnen datzelfde doen met de koolstofvezeldelen in het interieur, zodat ze matchen met de carrosseriekleur.”
Koolstofvezel
Meer dan 95 procent van de carrosseriedelen van de JD70 is gemaakt van koolstofvezel. Het is 2018 gestarte BCNE-programma stelt klanten in staat om te zien waarvoor ze betalen. Preciezer gezegd is het een koolstofvezel-/kevlarweefsel, en zelfs de cycle wing-spatborden zijn van dat materiaal gemaakt.
JD70 BCNE: 4 levels
Donkervoort biedt de JD70 BCNE aan in vier verschillende ‘levels’, van de subtiele ‘exposed carbon upgrade’ tot en met ‘full exposed carbon’. Naar keuze worden ze mat of glanzend afgewerkt.
- Exposed carbon upgrade: het instapniveau in de wereld van BCNE, met zichtkoolstofvezel (naar keus mat of glans) voor de zijpanelen, de wings aan de motorruimte, de bonnet scoop, de driehoekige cover scoops en het complete interieur.
- Hypercar Carbon Weave for Carbon upgrade pack: dit reduceert het gewicht dankzij een andere structuur van het koolstofweefsel.
- Full exposed carbon upgrade: hierbij wordt de complete auto uitgevoerd in zichtkoolstofvezel, inclusief de afdekking van de uitlaat. Dit brengt het gewicht significant terug.
- Full exposed coloured carbon: Donkervoort voert de volledige auto uit in gekleurd carbon, inclusief de afdekking van de uitlaat. Dit is een upgrade van de Hypercar Carbon Weave-optie.
De beschikbare kleuren worden overlegd met de klant. In ieder geval zijn dit groen, rood, blauw, grijs en goud, terwijl ook metallic tot de mogelijkheden behoort.
Gecontroleerde kracht
De krachtigste Donkervoort ooit maakt gebruik van een 2,5 liter vijfcilinder-lijnmotor, met een vermogen van 415 pk en een koppel van 520 Nm. Schakelen doe je met een handgeschakelde close ratio-versnellingsbak met vijf versnellingen. Die zorgt ervoor dat de achterwielen worden aangedreven, met behulp van een speciaal ontwikkeld sperdifferentieel. De CO2-emissie blijft beperkt tot 198 gram per kilometer (WLTP). De prijzen van de D8 GTO-JD70 beginnen bij €163.636,36 (exclusief belastingen).
Fotografie: Noël van Bilsen Photo & Video