In Amerika lepelen ze een V8 in de nieuwe MX-5
Flyin' Miata werkt aan een hedendaagse Shelby Cobra
Amerikanen lepelen het liefst overal een V8-motor in. Ook de nieuwe Mazda MX-5 ontkomt niet aan de achtercilinderbehandeling.
Het Amerikaanse Flyin’ Miata heeft vaker met dit bijltje gehakt. Al jaren weten zij grote V8-motoren uit de Corvette in de kleine MX-5 te proppen. De V8-motoren zijn in principe even lang als de vier-in-lijn-krachtbronnen, maar wel een stukje breder. Vaak worden de Mazda’s MX-5 met V8 vergeleken met de Shelby Cobra uit 1962. Ook dat was een lichte tweezitter met een grote Amerikaanse V8 in het vooronder.
[gallerij-1]
De monteurs van Flyin’ Miata zijn nog druk bezig met de transplantatie van de nieuwste MX-5. De LS3-motor komt uit de schappen van General Motors en is leverbaar in drie vermogensvarianten: 320 kW/435 pk, 358 kW/ 487 pk en 391 kW/532 pk. De aandrijflijn wordt van voor tot achteren gewijzigd om al dat vermogen probleemloos naar het asfalt te dirigeren. De nieuwe aandrijflijn weegt zo’n 115 kg extra. Daarmee blijft het totaalgewicht van de potente MX-5 onder de 1.100 kg. Het sprintje van 0 naar 100 duurt ongeveer vier seconden.
Omgerekend vanuit dollars kost de V8-transplantatie zo’n 46.000 euro. Dan moet je wel zelf voor een MX-5 zorgen. Je krijgt zelfs twee jaar garantie.
[video-1]