Morgan onthult geheel nieuwe Plus Four
De schoonste Morgan ooit!
Morgan heeft zijn belangrijkste model, de Plus 4, vervangen door de Plus Four. Dit is volgens Morgan het vernieuwendste model in de geschiedenis van het merk: 97 procent van de componenten is nieuw.
Nieuw aluminium platform
De Plus Four is de opvolger van de Plus 4, die al sinds 1950 de ruggengraat van het merk vormt. Het nieuwe model is gelijk met de Plus Six ontwikkeld. Dat model lanceerde Morgan precies een jaar geleden. Beide zijn gebaseerd op een nieuw aluminium platform, dat veel stijver is dan het stalen ladderchassis van hun voorgangers. Morgan belooft dat het weggedrag herkenbaar en vertrouwd is voor Morgan-liefhebbers, terwijl de dynamiek op een veel hoger niveau staat.
Karakteristieke carrosserie en spaakwielen
Morgan voorziet de nieuwe Plus Four van de smallere carrosserie die de viercilindermodellen van het merk kenmerkt. De Plus Four is weliswaar nagenoeg even groot als zijn voorganger, maar de binnenruimte en de bagageruimte zijn tóch groter en de instap gemakkelijker. De zogenoemde double-wishbone wielophanging is speciaal ontwikkeld voor de montage van de karakteristieke diepe spaakwielen – uniek voor zo’n modern platform.
“Het weggedrag van de Morgan Plus Four is herkenbaar en vertrouwd, terwijl de dynamiek op een veel hoger niveau staat”
Viercilinder turbomotor
De Plus Four is de eerste Morgan met een viercilinder turbomotor. De tweeliter BMW TwinPower Turbo-motor in de Morgan Plus Four levert 190 kW (255 pk) vermogen. Voor het eerst biedt Morgan keuze uit twéé transmissies: een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en een achttrapsautomaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur vergt rond de vijf seconden, afhankelijk van de transmissie. De topsnelheid is bij dit soort auto’s minder relevant, maar ligt desondanks op 240 km/uur.
Meer kracht, minder uitstoot
Met de nieuwe techniek en een gewicht van iets meer dan duizend kilogram is de nieuwe Plus Four de schoonste Morgan tot op heden. Ondanks dat het vermogen en de trekkracht met zo’n 65 procent zijn toegenomen ten opzichte van de oude Plus 4, is het gecombineerde verbruik van de versie met automaat volgens de nieuwe WLTP-testmethode slechts 7,0 l/100 en de CO2-emissie 159 g/km (met handbak is dat 7,3 l/100 km en 165 g/km). Dat is een reductie van zo’n 30 procent ten opzichte van de voorganger.
“Met de nieuwe techniek en een gewicht van iets meer dan duizend kilogram is de nieuwe Plus Four de schoonste Morgan tot op heden”
Traditioneel en modern
Ondanks dat de auto talloze vernieuwingen bevat, wordt hij nog altijd op de traditionele manier met de hand gebouwd, met een handgemaakt essenhouten frame, met de hand geklopte aluminium carrosserie en met de hand met leder bekleed interieur. Hij is standaard voorzien van moderne zaken als led-verlichting, centrale vergrendeling, ABS, stuurbekrachtiging en een mohair kap. Nieuwe opties zijn onder meer instapverlichting en Bluetooth-connectivity. Volgens Morgan zijn er zo veel opties mogelijk, dat geen twee klanten in gelijke exemplaren van de Morgan Plus Four hoeven te rijden.
Orderboeken geopend
Morgan heeft de orderboeken voor de nieuwe Morgan Plus Four met ingang van 3 maart geopend. In Engeland kost de nieuwe Morgan Plus Four minimaal 62.995 pond.
Nederlandse prijs Morgan Plus Four
De geheel nieuwe Plus Four is ook per direct te koop in Nederland, met een vanafprijs van 99.950 euro, inclusief de in Nederland geldende belastingen. Voor de versie met automaat geldt dezelfde prijs als voor de Plus Four met handbak. De verwachting is dat de Plus Four rond april/mei in Nederland zal arriveren.