Naast de excentrieke 3-Wheeler levert Morgan op dit moment de 4/4, Plus 4, Plus Six, Roadster en Plus 8. Hoewel deze laatste vijf auto’s als afzonderlijke modellen worden gepresenteerd, zijn het eigenlijk uitvoeringsvarianten van elkaar. De historie begint bij de 4/4 in 1936. Het was de eerste Morgan met vier wielen, tot die tijd bouwde men uitsluitend driewielige wagens. De typenaam verwijst naar deze vier wielen en naar het feit dat voorin een viercilinder lijnmotor lag in plaats van een V-motor. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Naast de excentrieke 3-Wheeler levert Morgan op dit moment de 4/4, Plus 4, Plus Six, Roadster en Plus 8. Hoewel deze laatste vijf auto’s als afzonderlijke modellen worden gepresenteerd, zijn het eigenlijk uitvoeringsvarianten van elkaar. De historie begint bij de 4/4 in 1936. Het was de eerste Morgan met vier wielen, tot die tijd bouwde men uitsluitend driewielige wagens. De typenaam verwijst naar deze vier wielen en naar het feit dat voorin een viercilinder lijnmotor lag in plaats van een V-motor.
Vrijwel ongewijzigd
De eerste generatie van het sportwagentje bleef in productie tot 1950. In 1955 verscheen vervolgens de tweede generatie van het model. Nadat in de jaren ’60 geregeld bijgewerkte versies verschenen, bleef het model uit 1968 tot en met 1993 in productie. Nadat in dat jaar een versie met nieuwere motor verscheen kwam in 2009 het huidige model op de markt. Nog altijd wijkt de auto nauwelijks af van het origineel uit 1955.
Plus 4
De Plus 4 is de krachtiger uitvoering van de 4/4 en in het geval van de vroegere exemplaren was de auto ook iets langer. Het huidige model is 154 pk sterk, waar de ‘standaard’ 4/4 het met 110 pk doet. De Plus 4 is niet doorlopend onderdeel geweest van het modellenaanbod. Het model werd eerst geproduceerd van 1950 tot en met 1969, keerde in de loop van de jaren ’80 en ’90 terug en is nu na een tussenperiode weer sinds 2005 op de markt.
Plus Six
De Plus Six is het meest recent aan het modellenaanbod toegevoegd, namelijk pas in 2019. Ondanks het vertrouwde uiterlijk wordt de Plus Six gebouwd op een volledig nieuw aluminium platform, maar in het chassis is traditiegetrouw nog altijd hout verwerkt. Het grootste nieuws zit onder de lange motorkap: daar is een zescilinder-in-lijn van BMW te vinden, waarmee de Plus Six de allereerste Morgan ooit is met een turbomotor. De Plus Six is de directe opvolger van de Plus 8.
Roadster
De Roadster is het model met de kortste historie, want de oorsprong van deze variant ligt pas in 2004. De Roadster verving toen de Plus 8 en is daar nauw verwant aan. Het model wordt als enige Morgan aangedreven door een V6 in plaats van viercilinder lijnmotoren en vormt daarmee het sportieve topmodel. Ten opzichte van de door een V8 aangedreven Plus 8 levert de Roadster iets meer vermogen, maar heeft hij toch ook een lager verbruik en door de kleinere motor is het model iets lichter geworden. De V6 levert 280 pk, wat goed is voor een 0-100-sprint van 5,5 seconden en een topsnelheid van 215 km/h.
Plus 8
In 1968 werd het modellenaanbod uitgebreid met de Plus 8, die zijn typenaam heeft te danken aan de V8-motor die voorin is te vinden. De V8 was en is dan ook het sportieve topmodel binnen de reeks. De Plus 8 had ten opzichte van de Plus 4 ook een iets bredere carrosserie, om zo plaats te bieden aan de afwijkende techniek en bredere banden. Omdat de productie van de Rover V8-motor in 2004 stopte, kwam er ook een einde aan de Morgan Plus 8. In 2012 werd het model geherintroduceerd, nu met een V8 van BMW aan boord. Er wordt wel gezegd dat de aanhoudende populariteit van de Plus 8 de redding van het merk Morgan is geweest. In 2019 werd het model definitief opgevolgd door de Plus Six. In 2020 werd de Plus 4 afgelost door de vrijwel volledig nieuwe, maar nog steeds klassiek ogende Plus Four.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 190 kW (259 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 350 Nm |
Bij | 1.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | alleen 190 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 8AT) |
Carrosserietype | 2.drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Vanafprijs | € 92.200 |
Bijzonderheden | De versie met automaat is fractioneel lichter en zuiniger en bereikt iets sneller de 100 km/h. |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 3.830 x 1.650 x 1.250 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.013 kg |
Tankinhoud | 46 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,3 l/100km |
CO₂-emissie | 165 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,2 s |
Topsnelheid | 240 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng