Morgan Midsummer is Brits-Italiaanse beauty
Wat een plaatje!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Morgan Motor Company en Pininfarina S.p.A. onthullen de Midsummer. De twee langst bestaande carrosseriebouwers ter wereld vieren met het model het ambacht van coachbuilding. De productie van de Morgan Midsummer is beperkt tot 50 stuks. Allemaal zijn ze al verkocht.
Barchetta-look voor Morgan Midsummer
De Morgan Midsummer is herkenbaar aan het typische barchetta (‘bootje’)-design. De basis van de Midsummer wordt gevormd door Morgans nieuwste CX-Generation Bonded Aluminium Platform. Onder de motorkap schuilt een zescilinder turbomotor met achttraps automatische transmissie, afkomstig van BMW.
Designbaas Morgan aan het woord
Jonathan Wells, Chief Design Officer bij Morgan Motor Company, zegt: “De Midsummer toont de flexibiliteit van de Morgan-silhouet, waarbij een voertuig wordt gepresenteerd dat opvallend is in zijn verschijning en onmiskenbaar een Morgan is. Een viering van carrosseriebouw die de expertise, het verhaal en de creativiteit van zowel Morgan als Pininfarina combineert om een naadloos evenwicht tussen traditie en vooruitgang te leveren.”
Zichtbaar hout
Een opvallend designdetail van de Midsummer is het gebruik van hout aan de buitenzijde van de auto. Hout heeft altijd een cruciale rol gespeeld in de ontwerpen van Morgan, maar het werd tot nu toe alleen gebruikt als materiaal voor het frame, waarop de handgemaakte aluminium plaatwerkdelen werden geplaatst. Hierdoor was het hout van buitenaf niet zichtbaar. Bij de Midsummer is dat anders.
De kenmerkende ‘barchetta’-vorm maakt het mogelijk om de schouderlijn te benadrukken met hout. Dit is niet alleen een uitdaging en een prachtige manier voor de vakmensen die elke Morgan met de hand bouwen om hun vaardigheden te laten zien, maar ook een eerbetoon aan het materiaal waar Morgan al zo lang op vertrouwt. Al vanaf het begin van het project was voor Pininfarina duidelijk dat hout een zichtbare rol zou krijgen in het ontwerp.
Unieke 19-inch wielen
Maar er is meer. De Midsummer straalt exclusiviteit uit in elk detail, als een tijdloos stijlicoon. Bijvoorbeeld de speciaal voor dit model ontworpen gesmede 19-inch wielen. Met een gewicht van slechts tien kilo zijn ze meer dan drie kilo lichter dan de wielen van de Plus Six.
De nieuwe koplampen van Morgan, voorzien van zilverkleurige details, flankeren de hoefijzervormige grille. Een halvemaanvormige windgeleider onderaan de neus zorgt voor extra luchtstroom naar de grille. Kleine verticale ventilatiegaten naast de grille zorgen voor extra koeling en luchtgeleiding.
Interieur Morgan Midsummer
De elegantie van de Midsummer wordt extra benadrukt door een langere achterzijde, een typisch stijlkenmerk van Pininfarina-ontwerpen uit de late jaren dertig en vroege jaren veertig. In het interieur vallen de analoge klokken direct op. In een tijd waarin digitale schermen de norm zijn, bieden de handgemaakte tellers een rustgevende aanblik. Het stuurwiel is nieuw vormgegeven met een hart van gesmeed aluminium. Daarnaast profiteert de Midsummer van een optioneel verbeterd Sennheiser audiosysteem met nieuwe bedieningsknoppen.
Handgeklopte aluminium carrosseriedelen
De Midsummer heeft meer handgemaakte onderdelen dan andere Morgans, wat het bouwproces complexer maakt. Het vervaardigen van de handgeklopte aluminium carrosseriedelen kost meer dan 250 uur per auto. Dit zorgt ervoor dat de productie van een Midsummer meer tijd in beslag neemt in Morgan’s fabriek aan de Pickersleigh Road, waar de productie in het derde kwartaal van 2024 zal starten.
Waarom de naam Midsummer?
Morgan haalde de inspiratie voor de naam Midsummer uit twee bronnen. Enerzijds verwijst Midsummer naar het midden van de zomer, het hoogtepunt van het seizoen waarin het weer perfect is om een open sportwagen te ervaren. Anderzijds heeft Midsummer een geografische betekenis: Midsummer Hill. Midsummer Hill maakt deel uit van de Malvern Hills, een uitgestrekt heuvellandschap dat diep verweven is in het dna van Morgan en waarvan de toppen een prachtig uitzicht bieden op Pickersleigh Road, de thuisbasis van Morgan sinds 1914.
50 stuks, allemaal al verkocht
Er zullen slechts 50 Midsummers gebouwd worden door Morgan, die bijna allemaal al zijn verkocht tijdens exclusieve preview-sessies. Elke koper stemt de details van zijn of haar Midsummer persoonlijk af met de Morgan-ontwerpers, waardoor elk exemplaar uniek is. De productie start in de loop van 2024, het jaar waarin Morgan 115 jaar bestaat, en loopt door tot in 2025. Ook in Nederland zullen enkele Midsummers te zien zijn. Wie de Midsummer in het echt wil zien, kan de auto bewonderen op het Goodwood Festival of Speed in juli 2024.