Autotest – Mitsubishi Eclipse Cross
Hoop in bange dagen
Het Japanse Mitsubishi zoekt de toekomst in de cross-over. Eind dit jaar debuteert de Eclipse Cross in de vaderlandse showroom, als eerste telg van een nieuwe generatie. En daarmee in zekere zin de hoop van Mitsubishi in bange dagen: het merk gloreerde even toen het nagenoeg als enige een fiscaal vriendelijke Outlander PHEV kon leveren, maar die dagen zijn definitief voorbij. Er wordt naarstig gewacht op een nieuwe topper.
Modellenpolicy
Of dat met de Eclipse Cross het geval zal zijn, kan alleen de tijd leren. Deze qua design vernieuwende en verrassende auto valt tussen de ASX en de Outlander in, modellen die de komende jaren ook vervangen zullen worden. Daarbij spelen vele factoren. Mitsubishi is tegenwoordig eigendom van Renault-Nissan. Ongetwijfeld leidt dat tot allerlei vormen van kruisbestuiving tussen de merken. Of en zo ja, wanneer dit gevolgen heeft voor de modellenpolicy ligt eveneens nog in de schoot van de toekomst verborgen.
“Het is te veel om te stellen dat Mitsubishi met de Eclipse Cross de toekomst onbezorgd tegemoet kan zien.”
Onbezorgd
Het zou sowieso te veel zijn om te stellen dat Mitsubishi met de Eclipse Cross de toekomst onbezorgd tegemoet kan zien. Zeker, de auto is qua design en toegepaste technieken helemaal bij de tijd. Opvallend: de auto ontbeert bewust een geïntegreerd navigatiesysteem, de mobiele telefoon kan immers probleemloos worden gekoppeld dankzij Apple CarPlay en Android Auto.
“De grote Maar in dit verhaal: de concurrentie is moordend.”
Moordende concurrentie
De grote Maar in dit verhaal: de concurrentie is moordend, met bestsellers als de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar, de Peugeot 3008, de Mazda CX-5 , de Kia Sportage en de Hyundai Tucson in hetzelfde segment. Vooralsnog is de Eclipse Cross alleen leverbaar met een nieuw ontwikkelde 1,5-liter turbobenzinemotor en een vernieuwde 2,2-liter DiD diesel.
“Het Nederlandse belastingklimaat werkt zeer tegen”
Geen plug-in
Een plug-in hybride staat vanwege de hoge kosten niet op het programma, wel verwacht Mitsubishi ín de toekomst een vorm van elektrificatie. Dat kan haast niet anders dan een mild hybrid versie zijn. Maar in de huidige vorm kan de Eclipse Cross zeker niet op prijs concurreren, het Nederlandse belastingklimaat werkt zeer tegen. We moeten zelfs nog maar afwachten of de auto onder de 30.000 euro kan worden geprijsd.
Handbak of automaat
Vooruitlopend of de officiële introductie mocht een selecte groep autojournalisten al rijden met de nieuweling. En, het moet gezegd worden, dat werd een plezierige ervaring. De 1.5-liter benzine (diesel was nog niet beschikbaar) maakt een even krachtige als volwassen indruk: de auto reageert uitstekend op het gaspedaal, stuurt heerlijk, voelt voldoende stijf aan en is lekker stil. Je kunt kiezen voor een handgeschakelde zesbak of een versie met CVT-automaat.
Specialist
Voor ons land is de standaard tweewielaandrijving natuurlijk voldoende, maar voor wie meer wil is ook de Super-All Wheel Control (S-AWC) beschikbaar. Die biedt diverse rijprogramma’s en verdeelt de aandrijf- en remkrachten én het koppel naar behoefte op voor- en achteras en zelfs naar de wielen links en rechts. Vierwielaandrijving is duidelijk een specialisme van Mitsubishi.
Coupéachtige daklijn
Het design van de Mitsubishi Eclipse Cross streelt het oog. De auto heeft conform de hedendaagse trend een coupéachtige daklijn. Scherpe lijnen zorgen voor een strakke uitstraling, het veelvuldig gebruik van chroom staat chique. Een opvallend detail: de achteruit is in twee delen gesplitst. Dat is gebeurd om de luchtweerstand te verkleinen. Je moet er wel even aan wennen.
Plezierige uitstraling
De Eclipse Cross heeft een hoge en daarmee prettige instap. In het interieur zijn veel verschillende materialen gebruikt, die geven een verzorgde en plezierige uitstraling. De achterbank is tot 20 centimeter te verschuiven, de bagageliter meet van 341 tot 448 liter. Via een touchpad in het midden bedien je met je vingers het menu voor het infotainment dat zichtbaar is via een 7-inch beeldscherm.