Milieucommissies: ‘Zo snel mogelijk een variabele wegenbelasting’
Meer rijden is meer betalen
Rij je meer, dan betaal je ook meer. Heb je een ‘vieze’ auto? Ook dan moet je meer betalen. Als het aan de milieucommissies van de diverse politieke partijen ligt, komt er zo snel mogelijk een variabele wegenbelasting. In Den Haag zijn daarover afspraken gemaakt met vertegenwoordigers van VVD, CDA, D66, GroenLinks. Ook PvdA en ChristenUnie zijn voor een variabele wegenbelasting.
Hoogte afhankelijk van kilometers en uitstoot
De afspraken over de wegenbelasting worden nu meegenomen in de formatiebesprekingen. De voorstellen hebben echter nog geen formele status. Volgens de plannen wordt de wegenbelasting afhankelijk van het aantal kilometers dat iemand rijdt. Ook de uitstoot van een auto telt zwaar mee. Verder moet de verkoop van nieuwe voertuigen die met fossiele brandstoffen worden aangedreven de komende jaren worden ontmoedigd. De milieucommissies zien het liefst dat de verkoop van deze auto’s in 2025 helemaal is gestopt. De komende jaren moeten er bovendien meer laadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst.
“De milieucommissies zien het liefst dat de verkoop van auto’s met brandstofmotoren in 2025 helemaal is gestopt.”
Belastingvoordeel afgeschaft
Als het aan de partijcommissies ligt, neemt de overheid de regie in handen bij het bereiken van de milieudoelstellingen en niet de markt. Opmerkelijk: de overheid heeft de belastingvoordelen op hybride voertuigen juist afgeschaft. Niet echt een stimulans om ‘schoner’ te gaan rijden. Volgens de overheid valt het effect op het milieu tegen. Met deze maatregel int het Rijk dit jaar flink meer wegenbelasting. Volgens een begroting van de overheid betalen we dit jaar in totaal 5,6 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting, een toename van 58 miljoen euro ten opzichte van 2016. Het Rijk heft het grootste deel van de motorrijtuigenbelasting, ruim 70 procent.
LEES OOK: Is de hybride auto nog wel interessant?