MG presenteert tweede model: EHS Plug-in Hybrid
Ruime SUV met veel technologie en veiligheid voor gunstige prijs.
Na de vliegende verkoopstart van de elektrische MG ZS EV eind vorig jaar, introduceert MG nu het tweede model in Nederland: de MG EHS Plug-in Hybrid. Deze SUV is iets groter dan zijn populaire broertje en biedt veel technologie en veiligheid voor een aantrekkelijke prijs. Het plug-in hybride aandrijfsysteem is goed voor 190 kW (258 pk) systeemvermogen, 52 km elektrische range en 43 gram CO2/km. De levering start begin 2021.
Electric Hybrid SUV
Het aandrijfsysteem van de MG EHS Plug-in Hybrid (waarbij EHS staat voor Electric Hybrid SUV) bestaat uit een 1.5 turbomotor en een elektromotor die samen de voorwielen aandrijven. De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh lithium-ion batterij waarmee het model een afstand van 52 km (WLTP) volledig elektrisch en dus emissievrij kan rijden.
Met de 3,7 kW-boordlader is de batterij bij een publiek laadpunt (AC) in circa 4,5 uur volledig opgeladen. De MG EHS Plug-in Hybrid is ook voorzien van een regeneratief remsysteem. Hiermee wordt de energie die vrijkomt tijdens vertragen, opgeslagen en hergebruikt om de actieradius te optimaliseren of het brandstofverbruik verder te verlagen.
Zuinig en pittig
Grappig detail: de aandrijfkrachten van de benzinemotor worden overgebracht via een 6-traps automaat en die van de elektromotor via een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze een slimme 10-traps automaat, waarmee de MG EHS Plug-in Hybrid naar eigen zeggen een bovengemiddelde efficiëntie realiseert. Het gemiddelde benzineverbruik is vastgesteld op 1,9 l/100 km, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 43 g/km (WLTP).
Als de benzine- en elektromotor tegelijk hun maximale kracht leveren, wordt een vermogen van 190 kW (258 pk) en 370 Nm koppel naar de wielen gestuurd. Daarmee is een pittige sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden mogelijk. Voor maximale tractie is de MG EHS Plug-in Hybrid bovendien standaard uitgerust met het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel XDS.
Familie-SUV
De MG EHS Plug-in Hybrid is 4.574 mm lang, 1.876 mm breed en 1.664 mm hoog. Daarmee valt het model in het zogeheten C-SUV-segment en is hij iets groter dan de MG ZS EV. Concurrenten zijn onder andere de Opel Grandland Hybrid4 en Ford Kuga Plug-in Hybrid.
De bagageruimte biedt een inhoud van 448 liter, die met het neerklappen van de achterbank kan worden vergroot tot 1.375 liter. Handig is dat de elektrisch bedienbare achterklep op alle gewenste niveaus geopend of gesloten kan worden.
Zoals ook opviel bij de MG ZS EV, combineert de EHS Plug-in Hybrid een strak en kwalitatief hoogwaardig interieur met een opvallend rijke uitrusting. Zo is de SUV verkrijgbaar met LED-verlichting, ambient interieurverlichting met keuze uit 64 kleuren, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een multimediasysteem met 10,1-inch touchscreen, TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie, DAB digitale radio en smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto.
Het enorme ‘Stargazer’ panoramisch zonnedak versterkt het ruimtelijke gevoel aan boord, terwijl passagiers achterin profiteren van een verstelbare rugleuning, dubbele ventilatieopeningen, twee usb-poorten en een uitklapbare armleuning met opbergruimte en bekerhouders.
Krachtige organisatie
Je zou het misschien niet verwachten als je kijkt naar het design en de kwaliteit van de MG EHS Plug-in Hybrid en MG ZS EV, maar deze auto’s komen uit China. Drijvende kracht achter het vernieuwde MG – dat niets meer heeft te maken met het iconische Britse merk Morris Garages – is SAIC Motor.
SAIC Motor vormt al sinds 1984 een joint venture met de Volkswagen Groep en produceert al tig jaar Volkswagens voor de Chinese markt. Inmiddels weten ze bij SAIC Motor heel goed hoe je kwalitatief hoogwaardige auto’s (volgens de Volkswagen-standaard) moet bouwen. Dat zie je nu terug in de modellen van MG, ook op het gebied van veiligheid.
5 sterren Euro NCAP
Zowel de MG EHS Plug-in Hybrid als de MG ZS EV scoorden het maximum van vijf sterren bij de veiligheidstests van Euro NCAP en behoren daarmee tot de veiligste auto’s in hun klasse. Vooral vanwege het gebrek aan veiligheid lukte het veel Chinese automerken niet eerder om voet aan Europese grond te krijgen.
De uitstekende veiligheidsscore van de MG EHS Plug-in Hybrid is mede te danken aan de uitgebreide reeks assistentiesystemen die gebundeld zijn onder de noemer MG Pilot. Hiertoe behoren onder andere Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en een 360 graden camera.
7 jaar garantie
De MG EHS Plug-in Hybrid wordt leverbaar met keuze uit twee uitvoeringen (Comfort en Luxury), vier carrosseriekleuren (zwart, wit, rood en zilver) en twee interieurkleuren (zwart en rood).
De Nederlandse prijzen worden binnenkort vrijgegeven. MG noemt al wel een Europese vanafprijs van 34.000 euro exclusief belastingen. En last but not least: de MG EHS Plug-in Hybrid wordt standaard geleverd met 7 jaar fabrieksgarantie op alles inclusief het gehele plug-in hybride-aandrijfsysteem.