
Mercedes-Benz trekt nú al de stekker uit dit model

Mercedes-Benz zet een dikke streep door twee van zijn elektrische modellen: de EQE sedan en de EQE SUV. Volgens het Britse Autocar stopt de productie al in 2026, nog geen vier jaar nadat ze gelanceerd werden. Officieel houdt Mercedes-Benz de kaken stijf op elkaar. Wat is er aan de hand?
Wat komt er voor terug?
Mercedes-Benz gooit zijn EV-aanbod op de schop. Geen wirwar van modellen meer in elk denkbaar segment, maar een paar sterke spelers die meer mensen aanspreken. Dat moet zorgen voor minder overlap, lagere kosten en snellere innovatie. Volgens Autocar zijn de EQE en EQE SUV de eerste twee modellen die het veld moeten ruimen.
Tekst gaat verder onder de foto’s



Mercedes-Benz GLC EQ
Mercedes-Benz gaat echter niet op de rem staan met elektrische auto’s. Sterker nog: ze trappen juist extra hard het stroompedaal in. De EQE en EQE SUV worden opgevolgd door de nog te onthullen C-Klasse EQ en de GLC EQ. Beide staan op het nieuwe MB.EA-M-platform, uitgerust met moderne 800 volt-techniek, waardoor ze lekker snel kunnen laden en extra efficiënt zijn.
De GLC EQ is al bijna klaar voor zijn introductie: volgende week maakt hij zijn debuut op de IAA in München. Qua ruimte en techniek legt hij de lat een stukje hoger dan de EQE SUV, waardoor die laatste eigenlijk overbodig wordt. De C-Klasse EQ volgt in 2026 en krijgt waarschijnlijk luxe snufjes zoals luchtvering en meesturende achterwielen – opties die je normaal pas in hogere klassen ziet.
En de elektrische E-Klasse?
Voor wie een maatje groter zoekt: er komt een E-Klasse EQ, gepland voor 2027. Ook die rolt van de band met het MB.EA-M-platform onder de huid. Daarmee is de koers van Mercedes-Benz duidelijk: minder modellen die elkaar in de weg zitten.
Tekst gaat verder onder de foto’s



Waarom stopt Mercedes-Benz met de EQE?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen: de EQE sloeg niet echt aan. Technisch was er weinig mis mee, maar vernieuwend was hij ook niet. En het design? Daarover lopen de meningen uiteen. De wat ronde, anonieme vormgeving viel niet bij iedereen in de smaak – en dat helpt niet in een segment waar uitstraling vaak net zo belangrijk is als actieradius.
Bekijk ook: MERCEDES-BENZ EQE SUV: 100% OKE? NEE! – REVIEW – AutoRAI TV