
Deze nieuwe elektrische Mercedes SUV heeft meer dan 700 kilometer bereik

Mercedes-Benz drukt vol het stroompedaal in en presenteert met de nieuwe GLC de meest geavanceerde elektrische SUV van het merk tot nu toe. Hij haalt tot 713 kilometer uit een volle accu en kan snelladen met 330 kW.
Mercedes-Benz GLC
Vorige week meldden we dat Mercedes sneller dan gepland afscheid neemt van de EQE en EQE SUV. Dat betekent niet dat het merk de handdoek in de ring gooit wat betreft elektrisch rijden. Integendeel. De nieuwe GLC is technisch een stuk verder dan de EQE, wat meteen verklaart waarom dat model binnenkort met pensioen gaat.

De elektrische GLC, die Mercedes zelf “GLC met EQ-technologie” noemt, staat op het nieuwe MB.EA-platform. Dankzij de 800V-architectuur kan hij razendsnel laden: tot 330 kW, goed voor zo’n 303 kilometer extra in tien minuten. Met een bruikbare accucapaciteit van 94 kWh komt de GLC volgens WLTP tot 713 kilometer ver.

Groter
De wielbasis groeide tot 2.972 millimeter, ruim acht centimeter meer dan voorheen. Achterpassagiers profiteren van extra been- en hoofdruimte, terwijl de kofferbak 570 liter bagage kan slikken. Voorin is er een royale frunk van 128 liter, meer dan voldoende voor laadkabels en losse spulletjes. De nieuwe GLC is op de weg moeilijk te missen: Mercedes lijkt de fakkel van BMW over te nemen als liefhebber van grote grilles.

Aandrijving
De eerste uitvoering is de GLC 400 4MATIC. Twee elektromotoren leveren samen 360 kW (483 pk). De motor op de achteras is permanent actief, terwijl de vooras kan worden losgekoppeld voor minder stroomverbruik. Opvallend detail: achter zit een transmissie met twee versnellingen. Die zorgt voor zowel meer koppel als een efficiënte aandrijving.

Rijcomfort en techniek
Onderhuids vind je een multi-link onderstel. Voor wie meer comfort wil, is er AIRMATIC-luchtvering, aangevuld met achterwielbesturing tot 4,5 graden. Dat verkleint de draaicirkel en verhoogt de stabiliteit volgens het merk. Voor offroadgebruik is er een Terrain-modus en de ‘transparante motorkap’: camerabeelden die laten zien wat er vlak voor de wielen gebeurt. Met een trekgewicht van 2,4 ton kan er ook probleemloos een caravan mee.

Interieur vol schermen en gadgets
Binnenin trekt vooral het optionele MBUX Hyperscreen de aandacht: een 39,1 inch breed scherm dat draait op het nieuwe MB.OS-besturingssysteem. Updates komen draadloos binnen en de slimme assistent past zich aan je voorkeuren aan. Wie duurzaamheid belangrijk vindt, kan kiezen voor een officieel gecertificeerd vegan interieur. Extra bijzonder is het dimbare panoramadak, dat ’s avonds 162 ‘sterren’ laat verschijnen.
Lees ook: