Mercedes-AMG GT toont sportieve historie
Mercedes-AMG grijpt terug naar zijn sportieve historie met de nieuwe GT. In het moderne ontwerp zijn veel elementen van de legendarische 300 SL te herkennen, vooral het silhouet van de Mercedes-AMG GT toont veel overeenkomsten.
Het hart van de Mercedes-AMG GT is een nieuwe 4,0-liter V8 biturbomotor, leverbaar in twee vermogensvarianten. De uitvoering met 340 kW (462 pk) vermogen schiet in 4 seconden van 0 naar 100 km/u. De Mercedes-AMG GT S met 375 kW (510 pk) doet hetzelfde sprintje in 3,8 seconden. De sportauto stopt pas met accelereren bij een snelheid van 304 km/u (GT S: 310 km/u). De motor is gekoppeld aan een automatische zeventrapstransmissie. De Mercedes-AMG GT S wordt standaard geleverd met een AMG Performance-uitlaatsysteem met variabele uitlaatkleppen. Daarmee kiest de bestuurder zelf het motorgeluid. Volgens de fabrikant doet de sound niet onder voor die van een atmosferische V8. De kofferdeksel is van staal en de motorkap van magnesium. Verder is de auto voorzien van een aluminium spaceframe en aluminium draagarmen. Samen zorgen die voor een leeggewicht van 1.540 kg. Het gewicht is in de verhouding 47:53 verdeeld over de voor- en achteras. Samen met een laag zwaartepunt resulteert dit in een uitstekende wegligging en hoge bochtsnelheden. De bestuurder van de Mercedes-AMG GT kan de dempingkarakteristiek aanpassen via een druk op een knop met drie keuzemogelijkheden: Comfort, Sport en Sport plus. De styling van de middenconsole is geïnspireerd op de autosport. Qua interieurkleuren biedt Mercedes-AMG keuze uit zilverchroom, mat carbon, hoogglans carbon, zwart-diamant en mat zilverkleurig glasvezel. Aandacht voor detail komt terug in de AMG Drive Unit. Daarvan zijn de knoppen gegroepeerd als acht cilinders in V-vorm.