McLaren Speedtail: gebouwd voor snelheid
Uitverkocht, peperduur, supersnel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de langverwachte McLaren Speedtail: de spirituele opvolger van de legendarische McLaren F1. De Speedtail is al uitverkocht, kost de hoofdprijs en is uiteraard supersnel. Dit is wat we nu weten.
Centrale zitpositie
McLaren heeft de Speedtail ontwikkeld onder de codenaam BP23. In grote lijnen is deze hyper-GT – zoals McLaren hem zelf noemt – geïnspireerd op de McLaren F1. De stoelpositie is bijvoorbeeld gelijk aan die van de F1: er zijn drie zitplaatsen en als bestuurder zit je in het midden. Saillant detail is dat de knoppen van de transmissie in het dak zijn verwerkt. Zijspiegels heeft de Speedtail niet. McLaren installeert compacte camera’s aan de zijkant van de druppelvormige carrosserie. Op twee displays in het interieur – geplaatst bij de A-stijlen – zijn de camerabeelden te bekijken. De auto is extreem laag. Het hoogste punt komt uit op slechts 1.120 millimeter. De koolstofvezel body is 5,2 meter lang.
106 exemplaren
Nog een overeenkomst met de F1 is de oplage van de Speedtail. McLaren bouwt namelijk 106 exemplaren, gelijk aan de oplage van de F1. Een exemplaar kopen is niet meer mogelijk, want alle 106 exemplaren zijn al verkocht voor minimaal 1,75 miljoen pond (exclusief belastingen) per stuk. Omgerekend is dat 1,98 miljoen euro. Dit is natuurlijk nog maar de vanafprijs, want dankzij McLaren Special Operations (MSO) is het mogelijk om de Speedtail tot in de kleinste details te personaliseren.
V8 + elektromotor
De Speedtail krijgt een hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 1.050 pk, vermoedelijk bestaande uit een 4,0-liter twinturbo V8-motor uit de 720S en een elektromotor. De 1.430 kilogram zware Speedtail is de snelste McLaren ooit gemaakt met een topsnelheid van 403 km/u. De sprint van 0 naar 300 km/u duurt slechts 12,8 seconden. Om de topsnelheid van meer dan 400 km/u te halen, heeft Pirelli voor de Speedtail speciale P Zero-banden ontwikkeld.
Eind 2019 start productie
McLaren heeft in totaal drie programma’s. Het actuele gamma bestaat uit de Sports Series (540C, 570S, 570GT, 600LT), de Super Series (720S) en de Ultimate Series. Deze Speedtail hoort thuis in de Ultimate Series, net zoals de modellen P1 en P1 GTR. McLaren start pas eind 2019 met de productie van de fonkelnieuwe Speedtail.
Ambitie
McLaren zit boordevol ambitie. McLaren investeert de komende jaren bijvoorbeeld honderden miljoenen om de productie met 75 procent op te krikken tot 6.000 sportwagens per jaar. Tussen nu en 2025 worden maar liefst achttien nieuwe of vernieuwde modellen gelanceerd, die bovendien allemaal voorzien zijn van elektro-ondersteuning. Om de nieuwe modellen nog aantrekkelijker te maken, wordt 50 miljoen pond geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van lichtgewicht technologie.
Over-the-air software-updates
Ook zullen toekomstige modellen beter digitaal beveiligd en geschikt zijn voor over-the-air software-updates. Daarmee hebben klanten straks de beschikking over de nieuwste snufjes zonder de auto in een werkplaats te hoeven achterlaten. Wat er allemaal in het vat zit? Denk aan een 720S Spider, een LT-versie op basis van de 720S (gaat mogelijk 750LT heten), mogelijk ook een 600LT Spider én – en dit is een leuke – een opvolger van de McLaren P1. De Speedtail is dat dus niet, dat je het even weet. De Speedtail is de eerste van 18 nieuwe modellen en afgeleiden daarvan uit het Track25 businessplan. Alle toekomstige modellen van McLaren worden met de hand gebouwd worden in de fabriek in het Engelse Woking.