McLaren Elva: een wel heel speciale McLaren
Gelimiteerd op slechts 399 exemplaren
De vraag naar gelimiteerde, staatlegale supercars wordt steeds groter. McLaren speelt daar al jaren heel slim op in met limited editions. Denk maar aan de Senna, Speedtail en de P1. Nu heeft McLaren een volgende limited edition klaar: de extreme Mclaren Elva.
Programma McLaren
Het gamma van McLaren bestaat uit de GT, de Sports Series (540C, 570S, 570s Spider, 570GT, 600LT, 600LT Spider), Super Series (720S en 720S Spider) en de Ultimate Series (Senna, Senna GTR, Speedtail). De fonkelnieuwe McLaren Elva hoort thuis in de Ultimate Series. Niet zo vreemd, want de straatlegale open-cockpit supercar neemt de aandrijflijn van de McLaren Senna over.
Eén met de elementen
In de McLaren Elva ben je één met de elementen, net als bij de SLR McLaren Stirling Moss en Ferrari Monza SP1 en Monza SP2. Een helm dragen mag, maar is volgens McLaren niet noodzakelijk omdat de wind zich door de vorm van de carrosserie rondom het interieurcompartiment beweegt. McLaren spreekt hierbij zelfs over een heuse wereldprimeur: McLaren Active Air Management System (AAMS). Dit systeem beschermt inzittenden tegen rijwind. Optioneel levert McLaren een vaste voorruit, speciaal voor de mensen die niet zonder kunnen.
Koolstofvezel opgetrokken body
De Elva is een extreme tweezitter met een volledig uit koolstofvezel opgetrokken body. Geen dak, geen voorruit, geen zijruiten, maar wel conventionele deuren om eenvoudig in te stappen.
V8-motor Senna
McLaren rust hem uit met de 4,0-liter biturbo V8-motor die we kennen uit de Senna en Senna GTR. In de Elva schopt de V8-motor het tot 815 pk en 800 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan drie seconden en de 0-200-tijd komt uit op 6,7 seconden. Schakelen gebeurt met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De achtcilinder ademt uit via een lichtgewicht uitlaatsysteem, gemaakt van titanium en Inconel.
Wat kost zo’n McLaren Elva allemaal?
En wat moet dat alles kosten? McLaren vraagt minimaal 1.774.745 euro voor de Elva, maar de uiteindelijke prijs is sterk afhankelijk van de gewenste personalisatiemogelijkheden door McLaren Special Operations (MSO). De levering aan klanten start eind 2020. Zoals gezegd produceert McLaren slechts 399 exemplaren van de Elva. Die zijn binnen no-time allemaal vergeven, daar kun je van op aan. De levering in Nederland vindt plaats bij Louwman Exclusive in Utrecht.
McLaren M1A
De naam Elva is overigens een eerbetoon aan verschillende creaties van Bruce McLaren. Denk maar aan de McLaren M1A, McLaren-Elva M1A, M1B en de M1C van de jaren ’60 van de vorige eeuw. Ook dat waren straatlegale open-cockpit racers. Feitelijk waren deze modellen de klantenversies van de spannende Group 7 McLaren-circuitracers. De McLaren M1A, ontworpen door Bruce McLaren, was een 551 kilo wegende raceauto met een stijf en lichtgewicht chassis – in de vorm van een aluminium spaceframe. Een 340 pk sterke 4,5-liter Oldsmobile V8 middenmotor en volledig onafhankelijke wielophanging met instelbare schokdempers en veren zorgden in de jaren zestig voor baanbrekende prestaties.