Autotest – McLaren 570S
Opgeleid in de Formule 1, op smaak gebracht voor de straat
Engeland heeft een rijke historie van exotische automerken, zoals McLaren. Bekend van successen in de autosport en nog altijd actief in de Formule 1. McLaren is ook bouwer van sportauto’s voor straatgebruik, zoals deze 570S. De power, de sensationele wegligging en vooral de aandacht van passanten maken rijden in de McLaren een enerverende belevenis. En het geluid uit de uitlaten zorgt voor kippenvel.
Koppendraaier
Ongekend hoeveel aandacht de McLaren 570S trekt. Mensen stoppen, kijken en maken foto’s. Bouwvakkers in een busje hebben zoveel oog voor de McLaren, dat ze niet eens zien dat het verkeerslicht al lang op groen staat. En niemand achter het busje gebaart of toetert. Ze wachten allemaal tot de McLaren wegrijdt. De 570S onderscheidt zich duidelijk van andere sportauto’s, zelfs bij het instappen. De portieren zwaaien in verticale richting open en dan is het net een zwaan die de vleugels alvast opzet om weg te vliegen.
McLaren heeft de 570S superlicht gemaakt door toepassing van materialen en ontwerpen uit de racerij. Net als een Formule 1-auto is hij bijvoorbeeld gebouwd op basis van een zeer stijf en tegelijk superlicht (75 kg) monococque-chassis van met koolstofvezel versterkt kunststof. Met een gewicht van slechts 1.344 kg behoort hij tot de lichtste en snelste sportauto’s, en dat laatste niet het minst door de 419 kW (570 pk) sterke 3,8-liter V8 met twee turbo’s.
Race-DNA
De 570S is net zo snel als de legendarische McLaren F1 uit 1992 – de superauto met een V12 van BMW, waarmee het Britse merk in 1995 de 24-uursrace van Le Mans won. Hoe meer je graaft in de historie, hoe meer je doorkrijgt dat het merk doorspekt is met race-DNA. Genen die stammen van oprichter Bruce McLaren, die als vijftienjarige in een door hemzelf gemodificeerde Austin Ulster zijn eerste race won.
Formule 1
In mei 1966 presenteerde hij een Formule 1-auto, waarmee hij twee maanden later al zesde werd in de Britse Grand Prix. McLaren kwam op nog jonge leeftijd om het leven, bij het testen van zijn M8D op Goodwood, in 1970. De auto bleek later bijzonder succesvol in de racerij. Negen van de tien Can-Am-races zijn in 1970 met een McLaren M8D gewonnen. In 1972, 1974 en 1976 won een M8D de Indy 500. Het ontwerp van de M8 stond verder aan de basis van de racer waarmee Emerson Fittipaldi en James Hunt in de jaren zeventig wereldkampioen werden in de Formule 1.
Belevenis
Terug naar de 570S. Met een druk op de knop komt de motor tot leven, wat een belevenis! De uitlaten schreeuwen het uit als je gas geeft. De acceleratie maakt indruk, de wegligging evenzeer. Echter, rustig door druk verkeer laveren valt de sportauto allerminst zwaar. De achtcilinder blijkt bij lage toerentallen totaal niet nerveus, eerder aaibaar van karakter. En de versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt ook dan soepel over. Desgewenst bepaal je het schakelmoment met de lepels aan het stuur. Dat aaibare maakt de McLaren 570S prima geschikt voor dagelijks gebruik, zoals bijvoorbeeld een Porsche 911. Maar de Brit is exclusiever, ook door de prijs: vanaf 263.000 euro.
Digitaal dashboard
Het digitale dashboard bestaat uit drie kleine schermpjes. Verder oogt het instrumentarium minimalistisch. Het aantal knoppen is beperkt en ook de middenconsole is opvallend slank. Dat bescheidene camoufleert de uitrusting en de mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie aan boord, en climate control en heel veel andere zaken die je het comfortabel maken. In de 570S is het moeiteloos uren achter het stuur uit te houden, mede door de fijn zittende sportstoelen. Alleen het in- en uitstappen vereist enige lenigheid, om je benen over de relatief hoge dorpel te krijgen.
Achterwielaandrijving
De achterwielaandrijving biedt geweldig veel grip en heel subtiel grijpt de tractiecontrole in als de wielen dreigen te slippen. Kortom: de wegligging is voorspelbaar en allerminst agressief. En dat sterkt je in het vertrouwen om waar mogelijk de prestaties ten volle te benutten en te genieten van de geweldige acceleratie.
In 3,2 seconden schiet van je van stilstand naar 100 km/u en volgens de fabrikant kost het 9,5 tellen om van stilstand de tweehonderd kilometer te bereiken. Dat zijn indrukwekkende getallen. We hebben het niet geklokt, we geloven het graag, afgaande op de g-krachten …