Mazda zet de MX-5 op dieet en meet hem een bikini aan
MX-5 Spyder en MX-5 Speedster
Mazda presenteert de MX-5 Spyder en de MX-5 Speedster. Het doel: nóg meer rijplezier.
Elk jaar komen in Las Vegas producenten van aftermarket-onderdelen samen voor SEMA, de grootste beurs ter wereld voor auto-onderdelen en -accessoires. Speciaal voor SEMA maken autofabrikanten zelfs conceptauto’s, waarbij het vaak niet gek genoeg kan. Vorig jaar had Toyota bijvoorbeeld een Camry met een 5,7-liter V8-motor. Mazda presenteert dit jaar de Mazda MX-5 Spyder en de MX-5 Speedster. Beide hebben als doel om het rijplezier van de MX-5 te versterken.
Mazda MX-5 Speedster
Volledig blootgesteld aan de elementen, dan pas ervaar je het ultieme rijplezier. Dat is de gedachte achter de MX-5 Speedster. De lichtgewicht tweezitter is ontdaan van alles wat onnodig is om te rijden, tot de voorruit aan toe. Diverse onderdelen zoals de deuren zijn gemaakt van koolstofvezel om extra gewicht te besparen. De Speedster is meer dan 110 kg lichter dan de reguliere MX-5.
[gallerij-1]
Mazda MX-5 Spyder
De Spyder behoudt zijn voorruit, maar verliest wel zijn softtop. In de plaats krijgt de MX-5 Spyder een zogenoemde Bikini-top. Het stoffen kapje beschermt de inzittenden tegen de zon, maar in mindere mate tegen regen of wind. De zijruiten sluiten namelijk niet aan en de achterruit ontbreekt. Zie het dus meer als een parasol tijdens warme dagen. Op de deur plakt Mazda een retro-bestickering. Twee flinke mistlampen in de grille, een nieuwe uitlaat en koolstofvezel exterieurdelen maken het sportieve uiterlijk af. Voor beide conceptauto’s zijn voorlopig geen productieplannen.
[gallerij-2]