Mazda MX-5 Cup 2019 gaat bijna beginnen
Debuut op 17 mei tijdens Jumbo Racedagen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda gaat in 2019 in Nederland en België van start met een nieuwe racecup: de Mazda MX-5 Cup. Het wapen: de huidige Mazda MX-5 Roadster (generatie ND). De eerste race staat voor de deur.
Aanpassingen
De Mazda MX-5’s zijn de afgelopen maanden omgebouwd bij Intrax in Volkel naar Cup-specificatie. Veel is uit de auto gehaald, maar er zijn ook een aantal zaken toegevoegd om de veiligheid te waarborgen, denk aan een ingelaste FIA-rolkooi, een geheel aangepast onderstel met Intrax schokbrekers, een AIM datalogger en een brandblus-systeem.
184 pk en 960 kilogram
Het motorvermogen van de 2,0-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo komt uit op 184 pk. In full race specificatie weegt de auto ongeveer 960 kilogram. Tijdens de eerste shake-down eind oktober 2018 op Zandvoort werd de snelste rondetijd voorlopig gezet op 1:57.8. Lekker vlot dus!
De prijs
Alle auto’s voor seizoen 2019 zijn al vergeven. De verkoopprijs van de auto inclusief Mazda MX-5 Cup raceoverall is vastgesteld op 31.500 euro, exclusief BTW en racekosten. Het inschrijfgeld voor een volledig seizoen ligt op 6.000 euro, exclusief BTW.
De eerste race
Op de 2019 kalender staan zes evenementen op vier verschillende circuits. Het debuut van deze nieuwe, door importeur Mazda Motor Nederland geïnitieerde en bij V-Max Racing Management ondergebrachte klasse, vindt plaats op de komende Jumbo Racedagen van 17 tot en met 19 mei op Circuit Zandvoort.
Vijf andere races
Andere events zijn Zolder Superprix (Circuit Zolder), Gamma Racing Days (TT-Circuit Assen), Blancpain GT Event (Circuit Zandvoort), Spa Racing Festival (Spa-francorchamps) en Hankook Finaleraces (TT-Circuit Assen). Vrijwel alle wedstrijden worden gereden samen met de andere door V-Max Racing Management georganiseerde raceklassen zoals de Supercar Challenge en de Fiesta Sprint Cup.
Race format
Het race format bestaat uit twee vrije trainingen van 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee sprintraces van 30 minuten. Voor de eerste race wordt een zogeheten ‘reversed grid’ gebruikt waarbij de eerste tien deelnemers omgekeerd worden in de startvolgorde. Naast een overall klassement zijn er twee klassementen voor de Nederlandse NK en Belgische BK deelnemers. Ook wordt er een dealers Championship opgezet voor de deelnemende Mazda dealers in de Benelux.