Autotest – Mazda CX-5 (2017)
Hebben de Japanners zichzelf overtroffen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zeg Mazda CX-5 en alle medewerkers van Mazda beginnen spontaan te glunderen. Niet verwonderlijk, want de CX-5 is een regelrechte hit. Er zijn wereldwijd al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarvan ruim 250.000 in Europa. Achter die glimlach van Mazda heerst nu ook wat spanning, want er is een gloednieuwe CX-5 en die mag niet falen. Moet Mazda zich zorgen maken of vestigt de nieuwe generatie met twee vingers in de neus nieuwe verkooprecords?
SUV’s van Mazda zijn hot
SUV’s vormen op dit moment 40 procent van het verkooptotaal van Mazda. Er zijn er nu drie: de CX3, CX5 en CX9. Die laatste wordt niet in Europa verkocht. Volgens Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service bij Mazda Motor Europe, kan het best zo zijn dat dat percentage in de toekomst toeneemt naar 50 of zelfs 60 procent, mede veroorzaakt door deze CX-5.
Helemaal anders, maar ook weer niet
De verschillen ten opzichte van de vorige CX-5-generatie zijn klein, ook al is de auto bijna volledig vernieuwd. Ongeveer 50 procent van het platform van zijn voorganger werd overgenomen. De rest is helemaal nieuw of aangepast. De carrosserie is helemaal anders, maar ook weer niet. Hij oogt namelijk nog typisch als een CX-5 maar de hoeken zijn nu veel scherper en volgens Mazda eenvoudiger. De carrosseriestijfheid nam met 15 procent toe. De grille is ook veel prominenter en meer onder een schuine hoek geplaatst.
LEES OOK: Autotest – Mazda 6 Skyactiv-G 192 (2017)
“De vorige generatie CX-5 had wat vlakke en korte stoelzittingen. Dat euvel is bij deze nieuwe generatie helemaal verholpen”
De verschillen
De lengte van de CX-5 groeide met 10 millimeter en het aflopende dak werd met 35 millimeter verlaagd. Dat laatste heeft geen gevolgen gehad voor de hoofdruimte achterin. De wielbasis bleef gelijk en meet nog altijd 2,7 meter. De interieurruimte is dik in orde. Mazda heeft vooral werk gemaakt om het interieur zo stil mogelijk te maken. En je kent Japanners, die kunnen pas weer als een roos slapen als ze volledig tevreden zijn over hun prestaties.
Ssst!
Dat Mazda ver is gegaan bij de nieuwe CX-5 blijkt uit het feit dat de ruitenwissers nu onder de lijn van de motorkap zijn geplaatst, want dat scheelt windgeruis. Al die moeite werpt zijn vruchten af, want in de CX-5 is het inderdaad aangenaam stil. Genieten van muziek – naar wens via een prima Bose-geluidsinstallatie met tien speakers – of een verhaal aanhoren van een van de kinders achterin, kan dus optimaal. Ontspanning of family time onderweg is ook wat waard.
“Voor de bouwkwaliteit verdient Mazda absoluut een jaarabonnement op onbeperkt sushi happen”
Montserrat
In Barcelona heeft Mazda diverse CX-5’s klaar staan om uit te proberen op de snelweg en rond de beroemde berg Montserrat. We stappen allereerst in de 165 pk sterke 2,0-liter SkyActiv-benzineversie met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving die op z’n minst 30.990 euro kost. Naar verwachting wordt dit de populairste uitvoering in Nederland. Logisch, want SUV’s in het C-segment SUV worden vooral door particulieren gekocht.
Geen straf
Deze atmosferische (géén turbo) benzinemotor met 165 pk loopt uiterst soepel en is oprecht zuinig, maar moet wel op toeren worden gehouden. Dat is echter geen straf, want het blok klinkt bovenin super en de handgeschakelde zesbak schakelt perfect. Echt een MX-5-gevoel. Of hoe noemde Mazda dat ook alweer? Jinba Ittai, car and driver as one. Jezelf één voelen met de auto. Allemaal leuk, maar het werkt gewoon lekker. Daar draait het om.
“De besturing van de Mazda CX-5 is vrij licht en rond de middenstand wat gevoelloos”
Meer power?
Ohja, ter introductie van de nieuwe CX-5 levert Mazda voor 1.000 euro meer ook een zestraps automaat op de 2,0-liter SkyActiv benzinemotor. Rijden met die automaat is ook absoluut geen straf. Weet wel dat de motor met automaat 160 pk levert, 5 pk minder dan de versie met handbak. Wil je meer power? Dan ben je aangewezen op de nieuwe SkyActiv-G benzinemotor met 194 pk, cilinderuitschakeling, zestraps automaat en AWD. Die kost dan weer wel 50.290 euro. Een stevig bedrag.
LEES OOK: Mazda SkyActiv-X: dit zijn de voordelen voor jou
Zitpositie
De vorige generatie CX-5 had wat vlakke en korte stoelzittingen. Dat euvel is bij deze nieuwe generatie helemaal verholpen, zo blijkt tijdens de testrit. De zitpositie behoort nu absoluut tot de top in het C-segment, niet alleen door de goede verstelbaarheid van het zitvlak en de rugleuning maar ook van het stuurwiel dat zowel in diepte als hoogte te verstellen is, over aardig wat centimeters. Chapeau!
Schoonheidsfoutje
De achterbank is nu ook te krijgen met verwarmingsfunctie. De knoppen hiervan zijn ondergebracht in de uitklapbare armsteun. Is dat logisch? Niet helemaal, want je elleboog drukt vaak onbedoeld op de aan/uit-knop. Schoonheidsfoutje. Verder is de besturing van de Mazda CX-5 vrij licht en rond de middenstand wat gevoelloos, maar bij het serieuzere stuurwerk is er echter weer volop stuurgevoel. En de wielophanging? Helemaal á la Mazda. Vrij stevig dus maar nooit oncomfortabel. Een mooie balans tussen sportiviteit en comfort.
Koppelkoning
Tijd voor een andere motorvariant: de 175 pk sterke diesel met vierwielaandrijving en automaat in de topuitvoering GT-M. Een ware koppelkoning met een geremd trekgewicht van 2.100 kilogram. Deze 2,2-liter turbodiesel met 420 Nm maakt indruk. Een uiterst soepele en stille aandrijflijn, met een stevig prijskaartje, want hij kost 53.990 euro: de duurste CX-5 in het programma. Goedkoper dieselen kan ook. De twee-punt-twee diesel met 150 pk is er namelijk vanaf 39.990 euro en die mag net als de benzineversie 2.000 kilogram trekken. Hallo caravanbezitters!
“De zitpositie behoort nu absoluut tot de top in het C-segment”
Head-up display
De topdiesel mag als GT-M dan wel prijzig zijn, maar is weer wel erg rijk uitgerust, met standaard lederen bekleding, een head-up display en diverse andere toeters en bellen, waaronder nieuwe veiligheidssystemen als adaptieve cruise control en een noodremassistent.
Instapmodel laten staan
Standaard is de CX-5 ook echt niet kaal. Maar ons advies is wel om het S-instapmodel (30.990 euro) te laten staan en op z’n minst te gaan voor de TS (33.990 euro) of TS+ (35.490 euro). Dan heb je in ieder geval dat fijne infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en oogt het dashboard – toch wat ingetogen vormgegeven – gelijk wat rijker. Dat ingetogen design maakt het dashboard overigens wel tijdloos. Voor de bouwkwaliteit verdient Mazda absoluut een jaarabonnement op onbeperkt sushi happen.
Umeshu on the Rocks
En vooruit: daar mag dan ook nog een jaarvoorraad van de Japanse lekkernij ‘Umeshu on the Rocks’ bij, speciaal voor de kwaliteiten van de CX-5 in het algemeen. Want de nieuwe generatie is opnieuw een uitblinker. In goede zin. Slim en degelijk gebouwd, uitstekende rij-eigenschappen, op afroep dynamisch, stil, ruim en good looking, helemaal in de nieuwe dieprode kleur Soul Red Crystal. Gegarandeerd een succesnummer en het overwegen waard.